Reittilento AY311 Kruununkylästä Vaasaan teki lähtövalmisteluja aamulla 3. tammikuuta 1961 noin kello 07.00. Määränpää oli Vaasa. Aeron Douglas DC-3 "Tiira" nousi ilmaan hieman myöhässä aikataulusta kello 07.16. Lähestyessään Vaasaa matkustajalentokone syöksyi maahan metsäiseen maastoon noin kello 07.40. Kone törmäsi maastoon noin 70 asteen kulmassa, jonka seurauksena runko lyhentyi arviolta 4,5 metriä, syttyi tuleen ja tuhoutui täydellisesti. Kaikki koneessa olleet 22 matkustajaa ja 3 miehistön jäsentä saivat surmansa onnettomuudessa. Koneen putoamispaikka on 10,5 kilometriä Vaasan lentokentästä pohjoiseen. Onnettomuushetkellä oli näkyvyys oli Vaasassa noin 1 km ja täysi pilvikatto roikkui 200 jalan eli noin 60 metrin korkeudessa. Lämpötila oli -2°C.
Suoritetun tutkinnan mukaan kone oli ilmeisesti lentänyt koko matkan alle minimilentokorkeuden ja viimeiset 30–40 km todennäköisesti alle 100 metrin korkeudessa. Säätutkimukset osoittivat sään olleen sellaisen, ettei jään muodostuminen koneen lento-ominaisuuksia huonontavassa määrin ole ollut mahdollista. Koneessa olevia jäänpoistolaitteita ei ilmeisesti ollut käytetty eikä jään muodostumisesta ollut radioyhteyksien aikana mainittu. Jää ei muodostu äkillisesti vaan vähitellen. Näillä perustein tutkijalautukunta poissulki koneen jäätymisen onnettomuuden mahdollisten syiden joukosta. Välittömästi onnettomuuden tapahduttua sekä uudelleen lumen sulettua suoritetuissa useissa maastotutkimuksissa ei löydetty todisteita, että kone olisi törmännyt puuhun tai esteeseen ja syöksynyt sen seurauksena maahan.
Lento-onnettomuuden syyksi pääteltiin suoritetun tutkinnan perusteella todennäköisesti ohjaajan lennon loppuvaiheessa tekemä virheellinen ohjausliike. Lentäjän arvioitiin kaartaneen yölento-olosuhteissa liian jyrkästi tai pyrkineen lisäämään lentokorkeutta läkillisesti, jolloin kone on nopeuden vähentymisen johdosta mennyt alkavaan syöksykierteeseen jotai ei nää saatu korjatuksi.
Onnettomuuspaikalle on pystytetty kaksi metriä korkea muistomerkki, jossa on onnettomuudessa menehtyneiden nimet. Koivulahden lentoturma on Suomen ilmailuhistorian pahin ja siitä tuli 3. tammikuuta 2021 kuluneeksi jo 60 vuotta. Suomalaisen ilmailun viime aikojen eniten uhreja vaatineet onnettomuudet ovat Jämin hyppykoneturma, jossa menehtyi vuonna 2014 kahdeksan henkilöä sekä vuoden 2005 Copterline-turma, jossa menehtyi 14 henkilöä. YLE:n Elävä arkisto: Koivulahden lento-onnettomuus vuonna 1961 oli ilmailuhistoriassamme suuronnettomuus Ilmailuharrastajan toteuttama animaatio Koivulahden lentoturmasta.
|
|||