Super Puma tankkasi leijunnassa merellä kerosiiniä ulkovartiolaiva Turvan säiliöistä

superpuma_turva_refuel_0517_raja Vartiolentolaivue julkaisi sunnuntaina 7. toukokuuta Twitterissä kuvan, jossa Super Puma tankkaa polttoainetta leijunnassa ulkovartiolaiva Turvan vierellä. Alus mahdollistaa laskeutumiskansineen helikopterien tukeutumisen. Nyt on aloitettu ilmassa tapahtuvan tankkauksen harjoittelu.

Vuonna 2013  Raumalla vesille lasketun ulkovartiolaiva Turvan lentokansi on aluksen keulassa komentosillan etupuolella. Pyöreää alustaa voidaan laivan ollessa kulussa pienentää taittamalla rungon ulkopuolelle ulottuvat siivekkeet sisään kannen päälle.

Turva on suunniteltu toimimaan yhteistyössä Vartiolentolaivueen pääkaluston eli Super Puma -meripelastushelikopterien kanssa. Niitä on yhteensä viisi, joista kolme vanhempaa jo 1988 - 1992 käyttöön otettua Eurocopter (Aerospatiale) AS332L1 Super Pumaa modernisoidaan samaan tasoon kuin kaksi uutta Airbus Helicopters H215 -kopteria.

superpuma_turva_rajavartiolaitosPitkäaikaiseen säilytykseen Turvan lentokantta ei ole tarkoitettu, koska laivalla ei ole sääsuojaa kopterille. Sille voidaan kuitenkin kelin salliessa laskeutua ja sammuttaa moottorit lyhyemmän tukeutumisen ajaksi.

Jos ulkovartiolaiva Turva on esimerkiksi pelastustehtävän aikana kopterien toiminta-alueella, se kykenee antamaan polttoainetäydennystä merellä. Lentopetrolia aluksen säiliöissä on useita kuutioita eli riittävästi meripelastusoperaation tarpeisiin.

Ulkona merellä tapahtuva tankkaus pidentää merkittävästi kopterien toiminta-aikaa tehtäväalueella. Aikaisemmin niiden piti lentää maatukikohtiin hakemaan lisää kerosiiniä, jolloin varsinaiseen toimintaan käytettävä aika lyhenee. Tästä on kokemuksia mm. Estonian pelastusoperaatiosta.

Tankkaus onnistuu normaalisti lentokannelle laskeutumalla. Kovemmassa kelissä voidaan ottaa lisää polttoainetta leijunnassa. Silloin kopterin vinssin vaijerilla nostetaan alukselta polttoaineletku ylös ja säiliöt tankataan ilmassa (otsikkokuvassa letkuliitin on kytketty kopterin polttoainejärjestelmään). Maavoimien NH90-koptereilla on sama kyky.

Turvan monipuolisen sensorijärjestelmän ydin on Airbus Defence and Space (ent. Cassidian) TRS-3D -tutka. Se mahdollistaa aluksen käyttämisen esimerkiksi pelastustehtävän lento-operaatioiden johtokeskuksena. Tätä varten aluksen komentosillalla on oma paikka myös lentotoiminnan johtajalle. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja ulkovartiolaiva Turvasta:

Rajan uusi H215-kopteri ottaa päivystysvastuun Malmilla - meripelastuskyky moninkertaistuu