Suuri ilmailun ystävä Clas Palmberg on poissa

ClasPalmbergBW_TiinaParviainenSuurena ilmailun ystävänä tunnettu kaasuyhtiö Woikoski Holding Oy:n hallituksen
puheenjohtaja ja omistaja insinöörineuvos Clas Palmberg on kuollut 14. helmikuuta 2025. Vuonna 1943 syntynyt Palmberg oli vuonna 1882 perustetun Woikosken neljättä omistajapolvea. Ilmailun saralla Clas Palmberg tunnettiin erityisesti Saab Safir -koneista, jotka ovat esiintyneet kotimaisissa lentonäytöksissä nimellä Woikoski Safirs. Tämä Palmbergin ja Woikosken hanke on todellinen Ilmailuhistoriallinen kulttuuriteko.

Clas Palmberg tunnettiin vaatimattomana, mutta tarkkana miehenä, joka ei pitänyt itseään esillä. Ilmailusta Palmbergilla oli tuhansien lentotuntien kokemus, jota kertyi operoidessa yksi- ja monimoottorikoneilla sekä suksi- ja kellukekoneilla. Palmbergilla oli myös mittarilentokelpuutus.

Woikoski_Safirs_130624Näkyvin Palmbergin ilmailuhankkeista oli Woikoski Safirs -osastotaitolentoryhmä, joka on useiden vuosien ajan ilahduttanut lentonäytösyleisöä Saab 91D Safir -koneiden osastolennoilla.

Clas Palmbergin kiinnostus Safir-koneisiin juontaa juurensa hänen lapsuuteensa. Clasin isoisä Bertil Palmberg ja isä Sven Palmberg olivat ilmailupioneeri Wäinö Bremerin ystäviä, joka puolestaan oli kiinnostunut Saabin valmistamista autoista ja lentokoneista. Bremer edusti tuolloin Saabin valmistamia Safireita, joista ensimmäiset tulivat Suomessa siviilikäyttöön. Bremer omisti itsekin Saab Safirin. Clas ei nuorena poikana mahtunut upealta näyttäneen Safirin kyytiin Utissa, kun hänen isänsä ja Wäinö Bremer lähtivät lennolle. Tuolloin nuori Clas päätti, että isona hänkin ostaa oman Safirin.

Safirs_2_TiinaParviainenWoikoskella tehtiin päätös yhden tai useamman lentokelpoisen Safirin hankkimiseksi tämän erinomaisen lentokoneen kunnioittamiseksi ja säilyttämiseksi Suomessa. Woikoski hankki koneita vähitellen 2000-luvun edetessä ja nykyisin sen omistuksessa on jo yhdeksän Safiria, joista kaikki ovat entisiä Ilmavoimien koulukoneita.

Clas Palmbergin määrätietoisesti johtamassa Safir-hankkeessa on toteutettu pieteetillä mittava entisöintityö koneille, joita on lentävässä laivastossa nykyisin kuusi kappaletta. Nykyiset Woikosken lentävät jalokivet ovat OH-SFA (SF-36), OH-SFF (SF-4), OH-SFP (SF-22) ja OH-SFN (SF-16), OH-SFO (SF-25) ja OH-SFE (SF-35).

Laivaston kahdeksas koneyksilö, OH-SFG (SF-29), on maailman ainoa jäljellä oleva Safirin valokuvausvarustuksessa ollut tiedustelukone. Se on varustettu valokuvausluukulla. Yhdeksännen koneyksilön Woikoski hankki marraskuussa 2024, kun omistukseen siirtyi OH-SFV (SF-5). Näiden kahden uusimman hankinnan osalta entisöintityö on vielä kesken ja valmistumista odottaa myös aiemmin hankittu OH-SFD (SF-34).

Safirs_1_TiinaParviainenKyseiset koneet on valmistettu 1950- ja 1960-lukujen taitteessa ja ne ovat toimineet Suomen Ilmavoimien koulukoneina. Kaikkiaan Safireita valmistettiin 323 kappaletta viitenä eri versiona (A, B, B-2, C ja D). Suomen Ilmavoimilla oli vuosina 1958-1981 käytössään 36 Saab 91D Safiria, joista yksi aiemmin siviilikäytössä ollut yksilö (OH-SFA) oli onnettomuuden jälkeen muokattu B-mallista Ilmavoimien käyttämäksi D-versioksi.

Woikoski Safirs -osastolentoryhmässä lentäjinä toimivat Suomen Ilmavoimissa osastolentokoulutuksen saaneet ohjaajat. Clas Palmberg lensi itsekin ryhmän lentoja ja oli mukana ryhmän toiminnassa kesään 2024 saakka. Kasvavan Safir-laivaston hankinta ja pito lentokelpoisena on merkittävä kulttuuriteko Suomen ilmailuhistorialle.

Safirit eivät ole ainoa Woikosken lentokoneiden kunnostushanke. Työn alla on myös Cessna 195 -koneen entisöinti. Kone on käyty rungoltaan täysin läpi ja nyt edessä on vielä tekniikan päivittämistä.

Woikoski_Safirs_160623Clas Palmberg tunnettiin myös maanpuolustuksellisesta työstään. Hän teki vuosien ajan yhteistyötä Utin jääkärirykmentin kanssa. Palmberg osallistui kertausharjoituksiin lennättäen joukkoja Cessna 180 -koneella Utissa ja Pahkajärvellä. Palmberg oli myös osakkaana Utin Lento Oy:ssä, joka tarjosi laskuvarjohyppypalveluja Utin jääkärirykmentille. Muutama vuosi sitten yhtiö siirtyi kokonaan Palmbergin omistukseen.

Palmbergin suku on ollut monin eri tavoin mukana ilmailussa jo 1910-luvulta lähtien. Woikoskella oli jo vuonna 1913 vesivoimalaitos, joka antoi tasavirtasähköä ja sen avulla valmistettiin vihreää vetyä. Nykyisin myös ilmailun saralla havitellaan vetylentokoneita, jotka lentäisivät vihreän vedyn tarjoamalla energialla.

Safirs_AviationPhotoCrewVuonna 1918 Woikoski lahjoitti Suomen Ilmavoimille N.A.B. Albatros typ 9 -koneen. Se oli tuolloisten ilmavoimiemme kuudes lentokone. Vuonna 1936 Sven Palmberg ja Wäinö Bremer lensivät Garmisch-Partenkircheniin Junkers Junior (OH-ABB) -koneella ja osallistuivat talviolympialaisten yhteydessä järjestettyyn Tähtilentokilpailuun (Sternflug). He sijoittuivat Junkers A50ce Junior -koneellaan sijalle 17. MH