Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA ja Yhdysvaltain lentoturvallisuusvirasto FAA myönsivät FalconEye:lle hyväksynnän 11. lokakuuta. Järjestelmä otetaan käyttöön Falcon 2000S ja XLS-liikesuihkukoneissa. Se tullaan jatkossa näkemään myös Dassaultin uudessa Falcon 8X -liikesuihkussa.
FalconEye -järjestelmä yhdistää HUD:lle maasto- ja estetietokannan ja sisältää esteet kuten tuulivoimalat, mastot ja korkeat rakennukset. SVS-järjestelmän kuva näyttää ohjaajille selkeästi maastonmuotojen lisäksi myös kiitotien sijainnin. Ensimmäisiä järjestelmiä on otettu käyttöön liikesuihkukoneissa 2000-luvulla. Eri valmistajien ohjaamonäyttöjen SVS ja EVS -järjestelmiä on käytössä mm. Dassault-Falconin ja Gulfstreamin -liikesuihkukoneissa
Järjestelmä koostuu neljännen sukupolven sensorikameroista, jotka muodostavat lähes sotilaskäyttöisten FLIR-järjestelmien mukaisen tarkan kuvan. SVS-järjestelmän näytölle luodaan 30x40 asteen laajuinen kuva, joka on yksi laajimmista tarjolla olevista kuvakulmista HUD-järjestelmissä. Modulaarinen järjestelmä on helposti päivitettävissä tulevaisuuden ratkaisuilla kuten EVS (Enhanced Vision System) -laskeutumisia varten. Se mahdollistaisi 100 jalan ratkaisukorkeuden lähestymisissä. FalconEye esiteltiin jo vuonna 2015 ja se on läpikäynyt kahden vuoden mittaisen kehitys-, koelento- ja simulaattoriohjelman. Huhtikuussa päätökseen saadun ohjelman aikana yhdistetty SVS/EVS-kyky oli käytössä kaikissa mahdollisissa olosuhteissa kuten sumussa, lumisateessa tai muissa vaikeissa sääolosuhteissa. Uudessa Falcon 8X -liikesuihkukoneessa FalconEye nähdään ohjaamossa kapteenin ja perämiehen HUD-järjestelmissä. Falcon 8X -koneiden osalta hyväksyntää odotetaan vuoden 2018 aikana. Jo nyt 90 prosenttia 8X:n asiakkaista on valinnut koneisiinsa FalconEyen. Lue myös:
|
|||