Turussa järjestettävän Suomen Ilmailuliitto 100 vuotta -lentonäytöksen pystyttäminen oli torstaina jo täydessä vauhdissa. Hävittäjävalmistajien telttojen rivi oli ulkoisesti jo valmiina, mutta sisustustöitä tehtiin edelleen kiivaasti. Ensimmäiset näytöskoneet tulivat jo alkuviikolla. Torstaina saapui ehkä odotetuin vieras: F-35A-häivehävittäjä. Vanhan sanonnan mukaan lentonäytöksen esiintyjästä ei koskaan ole täyttä varmuutta ennen kuin se seisoo tapahtumapaikkana toimivan lentokentän asematasolla. Lockheed Martin F-35 Lightning II -hävittäjää on odotettu vieraaksi suomalaiseen ilmailutapahtumaan siitä asti kuin Ilmavoimien HX-hankkeen ehdokkaat julkistettiin. Konetyyppi on nähty jo useissa lentonäytöksissä Euroopassakin. Suomeen asti konetta ei kuitenkaan ole riittänyt - ennen kuin nyt. Sen lisäksi että kyseessä on F-35:n ensimmäinen vierailu Suomessa, samalla maassamme nähdään ensi kertaa viidennen sukupolven stealth- eli häivehävittäjä. Kaksi Hill Air Force Basesta kotoisin olevaa Yhdysvaltojen ilmavoimien USAF:n F-35A-konetta näkyivät aluksi pieninä pisteinä eteläisessä horisontissa. Ne kaarsivat kentän ylle ja purkivat parimuodostelmansa. Ensin hävitttäjät tekivät matalalähestymiset kentän kiitotielle 08 ja vetivät jälleen ylös (otsikkokuvassa). Toinen lähestyminen päättyi laskeutumiseen. Tämä pienimuotoinen esitys on ainoa kerta, kun F-35 nähdään ilmassa Turussa lähtöä lukuunottamatta. Maanäyttelyssä koneet sen sijaan ovat erittäin hyvin nähtävissä. Ne on pysäköity Lockheed Martinin osaston eteen keskeiselle paikalle näyttelyalueella. Ainakaan torstaina koneiden ympärillä ei ollut kuvaamista haittaavaa korkeaa verkkoaitaa. F-35-koneet ovat kuitenkin jatkuvan tarkkailun kohteena, joten kuuden metrin turvaetäisyyttä on syytä noudattaa. Vaikka koneiden kotitukikohta on Hill Air Force Base Utahissa Yhdysvalloissa, ne ovat parhaillaan komennuksella Spangdahlemissa Saksassa. Koneet lensivät Suomeen yhdellä siirrolla ilman ilmatankkauksia. Tapahtumaan on myyty 35 kuvaajapassia, joilla pääsee kenttäalueelle viideksi päiväksi seuraamaan näytöstä sekä koneiden saapumisia ja lähtöjä. Passit myytiin nopeasti loppuun. Lisäksi F-35:n tuloa oli todistamassa runsaasti median edustajia. Kuvaaja-aitio kiitotien ja asematason välissä olikin täynnä kun F-35:n saapuminen lähestyi. Juuri ennen H-hetkeä järjestäjät kertoivat, että aitio on tyhjennettävä ja kuvaajien siirryttävä huomattavasti kauemmaksi kiitotiestä yleisölle tarkoitetulle alueelle. Ilmeisesti kyseessä oli amerikkalaisten esittämä vaatimus. Toista F-35A-konetta lentävä kapteeni Brett "Shock" Burnside (kuvassa vasemmalla) osallistuu ensimmäistä kertaa lentonäytökseen. Hän sai heti pientä esimakua suomalaisesta osaamisesta, kun Ilmavoimien F/A-18C Hornet harjoitteli viikonlopun ohjelmaansa kentän yllä. Burnside on siirtynyt F-35-kalustoon suoraan Northrop T-38 Talon -suihkuharjoituskoneesta. Koska hävittäjästä ei ole kaksipaikkaista versiota, ensimmäinen lento sillä on samalla ensimmäinen yksilento tyypillä "Simulaattori valmistaa todella hyvin ensilentoon. Erityisesti mahdolliset hätätilanteet oppii hyvin hallitsemaan. Silti kun ensimmäistä kertaa kiitotien päässä työnsi tehot jälkipolttimelle, kieltämättä jännitti", Burnside kertoi. Hän kertoi F-35 -koneessa vaikuttuneensa sen intuitiivisesta käytöstä. Näin ohjaajan työkuorma pienenee. Sensorien tarjoama yhdistety tilannekuva auttaa lisää. Burnside ei itse ole lentänyt neljännen sukupolven hävittäjillä, mutta kertoo eron olevan kuin läppäpuhelimella ja älykännykällä. Toinen Turun vetonaula Messerschmitt 109 -hävittäjä (tai oikeammin sen espanjalainen lisenssiversio) on edelleen kotikentällään Englannissa. Se ei ole vielä päässyt matkaan alueen huonon sään takia mutta koneen pitäisi vielä hyvin ehtiä mukaan viikonlopun tapahtumaan. Kyseessä on toinen koneyksilö mitä alunperin kerrottiin. Nyt saapuvassa on Saksan itärintaman väritys, joka muistuttaa myös Suomen Ilmavoimien tuolloin käyttämää kaaviota. Tiedossa on myös yksi peruutus: historiallinen Saab B 17 -pommitus/tiedustelukoe ei saavu teknisten ongelmien takia Perjantaina on vuorossa lentonäytöksen mediapäivä. Kaikki viisi Hornetin seuraajakonetta tarjoavaa hävittäjävalmistajaa järjestävät lehdistötilaisuuden. Samaan aikaan kentälle saapuu lisää näyttelyyn osallistuvia koneita ja muuta kalustoa. Lento-ohjelmaan osallistuvat koneet myös harjoittelevat ja hyväksyttävät ohjelmansa näytöksessä lennettäväksi. Tapahtuman järjestää Turun Lentokerho. Mukana järjestelyissä on yli 200 talkoolaista. Turussa on järjestetty lentonäytös keskimäärin joka neljäs vuosi. Tavoitteena on tiivistää rytmiä joka toinen vuosi tapahtuvaksi. Viimeksi Turussa oli lentonäytös 2015, jolloin sade pilasi sunnuntaipäivän. Silloin kävijöitä oli 12 400. Nyt järjestäjät odottavat enemmän väkeä, onhan viikonlopun sääennuste suosiollinen. Kaksinkertaista kävijämäärää ei pidetä mahdottomana. Turun lentoaseman toiminta pyörii normaalisti lentonäytöksestä huolimatta. Vuorokoneet lentävät ja Rajavartiolaitos huolehtii tehtävistään. Tämä tarjoaa mukavasti lisää nähtävää näytösyleisölle. Normaaliin tapaan lentonäytöksellä on säävaraus. Erityisesti sotilassuihkukoneiden esiintyessä kuulon suojaamisesta on huolehdittava. Tämä koskee erityisesti lapsia. T.T.
|
|||