Turku Airshow lunasti lupaukset niin ohjelmansa kuin yleisömenestyksen puolesta. Kahtena päivänä Suomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlaa kunnioitettiin parhaalla mahdollisella tavalla, lentämällä. Taivaalla nähtiin toimintaa laskuvarjohyppääjistä Finnairin Airbusiin, lennokeista HX-hävittäjäkandidaatteihin. Sää kaiken lisäksi suosi tapahtumaa. Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytöksen avasi lauantaina liiton puheenjohtaja Petteri Tarma. Puheessaan hän muisteli vuonna 1920 pidettyä lentonäytöstä Helsingissä. Tuolloin näytös kesti koko viikon ja kokosi paikalle runsaasti katsojia. "Lentäminen on aina kiehtonut ihmistä ja se herättää positiivisia tunteita vielä nykyäänkin vaikka ilmailusta onkin tullut arkipäivää", Tarma totesi. Turun Lentokerhon järjestämässä lentonäytöksessä yleisön kiinnostuksen kohteet näkyivät selvästi. Ilmavoimien Hornet-hävittäjät korvaava HX-hanke oli tuonut kaikki viisi valmistajaa paikalle. Neljällä oli mukana kone ja kolmen tuote lensi. Erityisesti Turun lentonäytöksessä ensimmäistä kertaa Suomessa nähty Lockheed Martin F-35A Lightning II -häivehävittäjä kiinnosti suurta yleisöä. Monet kysyivät miksei se lennä? Vastaus oli yksinkertainen: koneen tänne lentäneessä laivueessa ei ole lentonäytöskelpuutuksen omaavia ohjaajia. Ilmoitus häivehävittäjän saapumisesta Suomeen näytösviikolla aiheutti kuitenkin vipinää lentonäytöslippujen ennakkomyyntiin. Kaikkiaan niitä myytiin noin 7000, joka on nostaa nyt päättyneen Turku Airshow'n Ilmailuliiton eniten ennakkolippuja myyneiden näytösten joukkoon. Lauantaina jopa moottoritieliikenne pysähtyi hetkeksi lentonäytökseen saapuvien vieraiden määrän seurauksena. Toinen vetonaula oli Suomen Ilmavoimien toisen maailmansodan aikana menestyksekkäästi käyttämä Messerschmitt 109 Bf -hävittäjä. Englannin rekisterissä oleva Warbird lennettiin kolmella pompulla Suomeen varsin huonojen kelien läpi. Koneyksilö ei kuitenkaan ollut sama jota paikalle alunperin odotettiin. Vaikka kone on Saksan itärintamatunnuksissa (joita Ilmavoimatkin käytti), se on oikeasti 1950-luvulla Espanjassa valmistunut Messerschmittin lisenssillä valmistettu Hispano HA-1112-M4L Buchon. Koneessa on Rolls Royce Merlin -moottori, joka tekee sen etuosasta eri näköisen kuin "aidossa" Mersussa. Tosin Messerschmitt 109:n prototyyppikin teki ensilentonsa varustettuna Rolls Royce Kestrel -moottorilla. Kolmas selkeästi väkeä paikalle houkuttanut esiintyjä oli Finnairin Airbus A350 XWB -laajarunkokone. Vaikka niitä näkee joka päivä pilvin pimein Helsinki-Vantaalla, lentonäytöksissä suuri matkustajakone on nähty aiemmin vain Suomi 100 -lentonäytöksessä Kaivopuistossa 2017. Laajarunkokone lentämässä hitaasti matalalla on jo sinällään vaikuttava näky. Lisäksi A350 teki läpilaskun, joka on vieläkin harvinaisempaa herkkua yleison edessä. Silti on todettava, että Kaivopuiston edustalla lennetty A350:n esitys oli vieläkin vaikuttavampi nimenomaan upean merimaiseman takia. Turussa kuitenkin välittyi Kaivopuistoa paremmin suuri kontrasti liikennekoneiden ja hävittäjäjien melutasoista. Siinä missä HX-ehdokkaat pakottivat pistämään kädet korville jo lähtökiidon aikana, oli Finnairin laajarunkokoneen lento siihen verrattuna kuin kuiskaus. Näytösesityksen suoritti sama kokenut lentäjäkolmikko kuin kaksi vuotta aiemmin Kaivopuistossa. Finnair lennätti koneensa Turkuun osaksi maanäyttelyä lauantaina aamupäivällä Yleisöllä ei kuitenkaan ollut pääsyä koneeseen. Syynä oli sen turvatarkastettu status, joka mahdollisti A350:n lähtemisen tarvittaessa normaalioperointiin nopeallakin aikataululla. Näytösvieraat, jotka eivät mahdollisesti kuulleet näytösjuontaja Riika Kaipaisen kuulutuksia tuskin edes huomasivat suurikokoisen Airbus A350 -koneen moottoreiden käynnistystä, rullausta saati lentoonlähtöä. Finnairin A350 -koneen listahinta on Airbusin mukaan hieman alle 320 miljoonaa dollaria eli HX-hankkeen 10 miljardin hinnalla saisi noin 30 A350-900 -matkustajakonetta. Finnairin laivastossa on nykyisellään Finnairilla on yhteensä 22 laajarunkokonetta ja määrä on kasvamassa vielä viidellä A350-koneella. Näytösviikonlopun molempina päivinä nähtiin myös erikoisnumero, jossa Rajavartiolaitoksen Super Puma -helikopteri esitteli kuormankantokykyään humoristisella esityksellään. Vinssistä roikkui lauantaina pakettiauto ja sunnuntaina henkilöauto. Kyseiset "väärin pysäköidyiksi" kerrotut henkilöautot pudotettiin ilmasta maan kamaralle. Ensin näkyi pölypilvi ja hetken perästä yleisölle välittyi myös tömähdyksen ääni. Kyseessä on perinteinen lentonäytösnumero jo vuosien takaa. Ilmavoimien HX-hanke näkyi monella tavalla Turku Airshow -kattauksessa. Yleisö parveili viiden hävittäjävalmistajan teltoissa keräten mukaansa erilaisia mainostuotteita. Myös Puolustusvoimien ja Ilmavoimien komentajat kiersivät osastoja jakaen tarkasti aikaansa tasan eri yhtiöiden välillä. Parin aiemman vuoden lentonäytöksissä Dassault on jakanut kymmeniätuhansia oransseja lippalakkeja ja siten saavuttanut "ilmaherruuden" yleisömassoja esittävissä valokuvissa. Nyt Lockheed Martin oli päättänyt iskeä takaisin ja jakoi 15 000 sinistä lippalakkia, niistä peräti 11 000 lauantaina. Veto oli onnistunut, sillä myös tänä vuonna 20 000 lakkia jakanut Dassault oli vaihtanut päävärinsä mustaan, mikä ei erottunut yhtä hyvin yleisön joukosta. Boeing ja Saab jakoivat omia lippalakkejaan valikoiden ja Eurofighterillä ei sellaista ollut tänä vuonna lainkaan. Sininen ja Suomen lipulla varustettu F-35 lippalakki tallentuikin tuhansiin valokuviin. Sunnuntai-iltana ei Turun lentonäytöksen tarkasta yleisömäärästä ollut vielä tietoa. Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikan mukaan lauantain kävijämäärä oli yli 10000. Lauantaina pelkästään NATO:n E-3A AWACS -tutkavalvontakoneessa vieraili 8000 ihmistä ja jonon pituus oli satoja metrejä. Jono Cityjetin SAS:lle operoimaan Bombardier CRJ-900 -matkustajakoneeseen oli merkittävästi lyhyempi. Sunnuntaina näytösalueella oli joka tapauksessa merkittävästi väljempää. Hävittäjävalmistajien jakamien lippalakkien numerot kertonevat jotain myös näytösvieraiden määrästä. Ulkomaisena pääesiintyjänä oli puolalainen Orlik-taitolentoryhmä. PZL Orlik -potkuriturbiinikoneilla lentävä osasto ajaa normaalisti seitsemällä koneella. Nyt säästötoimien takia oltiin liikkeellä vain neljällä. Niilläkin saatiin savuilla tehostamalla aikaan näyttävää lentämistä. Alunperin Puolasta odotettiin saapuvaksi myös MiG-29 Fulcrum -hävittäjää. Se ei kuitenkaan Suomeen päässyt. Syynä oli keskeneräinen onnettomuustutkinta maaliskuulta 2019. Myös MiG-15 UTI jäi pois ohjelmasta, koska Yhdysvaltain rekisterissä oleva kone ei saanut lupaa esiintyä Suomessa. Näytösohjelmassa oli muitakin sääolosuhteiden aiheuttamia muutoksia. Kaikki esiintyjät eivät päässeet paikalla ajoissa perjantaisten heikkojen kelien seurauksena. Itse näytösviikonloppu sen sijaan sujui upeassa ja lämpimässä kesäsäässä. Näytösvieraiden hyvinvoinnista huolehti päälentonäytöksen järjestysvastuussa oleva Turun Lentokerho. Peräti 260 talkoolaisen miehittämät myyntipisteet takasivat, että tuotot jäävät paikallisten ilmailuharrastajien hyväksi. Lauantaina aikana jonoutuneista myyntipisteistä oli tarjolla virvokkeiden lisäksi makkaraa, lihapiirakoita ja pyttipannua. Sunnuntaina jonot olivat merkittävästi lyhyempiä. Mukana olleet HX-hävittäjävaihtoehdot nousivat ilmaan molempina päivinä näytöksen loppupuolella. "Bring the Noise" -sloganin alla lentävä yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon osoitti koneesta löytyvän äänen lisäksi myös ketteryyttä ja erityisesti tehoja. BAE Systemsin osastolla oli esillä laajasti myös koneen järjestelmiä ja yksi mielenkiintoisimmista mahdollisuuksista oli kokeilla hävittäjälentäjä Striker II -kypärää ja tutustua sen visiirinäytön tarjoamiin mahdollisuuksiin. Dassault lennätti ilmassa Rafale-hävittäjäparia. Taivaalla nähtiin molempina näytöspäivinä ilmataistelunomaista liikehdintää sekä kohtaamisia. Rafalet lensivät esityksensä neljän MICA-ilmataisteluohjuksen varustuksessa. Muita fyysisesti pienempi Gripen esitteli suorituskykyään siivenkärkien Smokewinder-savupodeilla varustettuna. Näin koneen liikkeet ja ketteryys näkyivät näytösyleisölle muita paremmin. Ruotsalaishävittäjä myös laukaisi taivaalle soihtuja eli omasuojaheitteitä. Molempina päivinä taivaalla nähtiin myös Ilmavoimien Midnight Hawks -osastotaitolentoryhmä. Sunnuntainen esitys jäi hieman typistetyksi Turun lentoaseman reittiliikenteen vuoksi. Saman kohtalon koki sunnuntaina myös kotimaisen siviilitaitolennon ylpeys Arctic Eagles, joka esiintyi Turun taivaalla neljän koneen voimin. Lento-ohjelman loppupuolella esiintyi ensin Ilmavoimien Boeing (McDonnell Douglas) F/A-18C -monitoimihävittäjä. Sen esitys runsaine soihtuineen oli lentonäytöksen vaikuttavin, vaikka taivaalla oli jo nähty niin Gripen, Eurofighter kuin Rafale-parikin. Lauantaina Hornetia seurasi sotiemme ykköskone, Messerschmitt 109 Bf. Vaikka voimalähde oli erilainen, suuren mäntämoottorin äänet olivat hienoja. Loppuhuipennuksena nähtiin Ilmavoimien kolmen eri vuosikymmenen hävittäjien perinnemuodostelma. Puljassa lensivät Mersu, Vampire ja Hornet. Sunnuntaina näytöksen päättivät VL Viiman, Gloster Gauntletin, Messerschmitt 109 Bf ja Jakovlev Jak-11 (lisenssillä rakennettu Let C-11) -koneiden ylilento. Niiden perässä yleisön edestä lensi Hornet, joka teki vielä loppusoihdutuksen. T.T, M.H
Lue myös:
|
|||