Go! Aviation aloittaa tilauslennot helmikuussa ja jäsenasiakkaidensa reittilennot maaliskuussa 2016. Ensimmäiset lentäjät on jo koulutettu ja lentotoimintaluvan vaativat auditoinnit ovat viimeistelyä vaille valmiit. Yhtiön käyttöön tuleva ensimmäinen Pilatus PC12 -kone saapuu Suomeen helmikuun alussa. Go! Aviationin toimintamalli tarjoaa yrityksille uudenlaisen, räätälöitävän ratkaisun lentomatkustamiseen Euroopassa. Lentoyhtiön uniikki ja kustannustehokas matkustuskonsepti on yhdistelmä reittiliikenteen ja tilauslentoliikenteen parhaita puolia. kuukausimaksuun perustuva Go Fly! -matkustuskonsepti on vastaus paljon matkustavien liikematkustajien lisääntyvään tarpeeseen lentää nopeasti ja kustannustehokkaasti reiteillä, jotka he voivat itse valita. Uudessa toimintamallissa lennettävät reitit räätälöidään ja toteutetaan asiakasyrityksien toiveiden mukaan mahdollisimman läheltä lähtökaupunkia ja mahdollisimman lähelle matkan varsinaista päämäärää. Go! Aviation vastaanottaa käyttöönsä tulevan ensimmäisen kahdeksanpaikkaisen Pilatus PC12-koneen helmikuun alussa. Koneyksilö on vielä toistaiseksi koulutuskäytössä Saksassa, jonka jälkee se rekisteröidään Suomeen OH-GGO -rekisterillä. Kolme ensimmäistä lentäjää on jo koulutettu yhtiön tarpeisiin ja koulutusputkessä on lisäksi kuusi ohjaajaa. Lentotoimintalupahakemuksen auditoinnit on tehty Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa 21. ja 22. tammikuuta. AOC:n odotetaan tulevan voimaan helmikuun alussa. Ensimmäiset tilauslennot koneella on määrä aloittaa 15. helmikuuta. Tuolloin operoidaan erinäinen määrä chartereita ja esittelylentoja. Varsinaiset Go Fly! -konseptin mukaiset jäsenlennot aloitetaan suunnitelmien mukaan 15. maaliskuuta. Etua asiakasyrityksille syntyy myös konkreettisesta ajan säästöstä. Lennettäessä joustavasti pienten ja nopeasti toimivien lentokenttien välillä ruuhkaisten suurien kenttien sijaan, liikematkustajalta säästyy helposti useita työpäiviä kuukaudessa. Lisäksi varmistetaan ja parannetaan maakunnissa sijaitsevien kansainvälisesti toimivien yritysten toimintaedellytyksiä. Ensimmäinen reitti on Kuopio - Helsinki -Tallinna. Aluksi lennot operoidaan Helsinki-Vantaan kautta mutta operointi Malmilta on edelleen yhtiön tavoitteena. Toinen reittiyhteys josta on käyty keskusteluja on Vaasa - Turku - Tallinna. Siitä ei kuitenkaan ole tehty vielä päätöksiä eikä sopimuksia. Go! Aviation saa toisen Pilatus-koneensa huhtikuun aikana ja kolmatta konetta odotetaan laivastoon touko-kesäkuussa. Molemmat koneyksilöt ovat käytettyjä. Ensimmäisten uusien koneiden hankinnasta on käynnissä neuvottelut lentokonevalmistaja Pilatuksen kanssa. "Pyrimme saamaan uusia Pilatus PC12 -koneita laivastoon loppuvuoden aikana. Neuvottelut ovat käynnissä mutta tilausta ei ole toistaiseksi tehty. Seuraamme mahdollisuutta tilata yhdeksän-paikkaisia commuter-versioita", kertoo yhtiön operaatioista vastaava osakas Roope Kekäläinen. "Mukaan voisi olla tulossa myös matkustamon katon happinaamarit, jotka mahdollistaisivat operaatiot korkeammilla lentopinnoilla. Valmistaja näkee mahdollisuudet toiminnassa ja kehittää konetta toivomaamme suuntaan." "Lentäjien työllisyystilanne Suomessa on paranemassa, joka on erittäin positiivista. Go! Aviationin lisäksi liikehdintää tapahtuu myös muualla ja pitkään töitä odottavat pääsevät lentämään. Muiden yhtiöiden lentäjähaut eivät tässä vaiheessa vaikuta aloittavan operaattorin toimintaan", kertoo Kekäläinen. Vastaavaa konetyyppiä ei ole tähän mennessä ollut Euroopassa laajemmassa kaupallisessa matkustajakäytössä, kun taas esimerkiksi USA:ssa, Kanadassa ja Australiassa konetyyppi on erittäin yleinen. Konetyypin käyttö tuo siis mukanaan merkittävän kilpailuedun Euroopan markkinoilla. Go! Aviationille merkittävä kohderyhmä ovat yrityksien asiantuntijatehtävissä toimivat henkilöt, joilla on matkustustarpeita joko kotimaassa tai Euroopassa sellaisiin kohteisiin, joihin ei nyt lennetä, tai joihin matkustaminen on hankalaa ja aikaavievää. Yhtiön tyypillinen asiakas tekeekin aina saman työmatkan useita kertoja viikossa. ”Kannattava lentobisnes on mahdollista vain hakemalla asiakkaat etukäteen ja lentämällä heille tarkasti muokattuja aikatauluja ja matkoja”, toteaa yhtiön toinen perustajaosakas, toimitusjohtaja Jorma Kario. "Olemme juuri saaneet päätökseen jälkimmäisen kahdesta siemenrahoituskierroksestamme. Tällä kierroksella keräsimme yhtiölle 1 000 000 euroa lupahakemusprosessiin ja liiketoiminnan käynnistämiseen”, kertoo Kario. Go! Aviation on käynnistämässä kolmatta rahoituskierrosta, jolla tähdätään toiminnan rahoittamiseen sekä kasvuun Euroopan markkinoille. Ensimmäisten kierrosten rahoittajat ovat olleet pääasiassa kotimaasta. Kolmannen vaiheen aikana rahoituspohjan odotetaan laajenevan enemmän myös muualle Eurooppaan. Lue myös:
|
|||