Vakava vaaratilanne tapahtui Italiassa 21. kesäkuuta 2024 Fly 7 Finlandin operoimalla lennolla FSF231K Milanosta Saint Tropeziin. Suomalaisrekisterissä olevan Pilatus PC-12 -potkuriturbiinikoneen lentäjät joutuivat tekemään hätälaskeutumisen Genovan lentokentälle matkustamossa havaitun savun takia. Lentäjät pysäyttivät lentokoneen kiitotielle ja kaikki matkustajat evakuoitiin. Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) on turvallisuustutkintalain (525/2011) 12 §:n 2 momenttiin viitaten nimennyt kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen (Chicagon sopimus) liitteen 13 sekä EU:n ilmailuonnettomuusasetuksen (EU 996/2010) mukaisesti valtuutetun edustajansa avustamaan Italian siviili-ilmailun turvallisuustutkintaviranomaisen ANSV:n aloittamaa turvallisuustutkintaa. OTKES nimitti edustajakseen erikoistutkija Juho Posion.
OTKES on aiemmin ollut mukana tutkimassa Fly 7 Finlandin samanlaiselle PC-12 lentokoneelle (OH-KBA) tapahtunutta vakavaa vaaratilannetta valvomattomalla Mallorca-Son Bonetin lentokentällä vuonna 2022. Fly 7 Finlandin lentokone joutui väistämään Helitrans Pyrinees -lentoyhtiön käyttämää Eurocopter AS 350 B3 -tyyppistä helikopteria (EC-MCM) lähestyessään lentokentän kiitotietä. Ilma-alusten välimatka oli pienimmillään noin 30-40 metriä. Pilatus PC-12 on luotettava ja maailmanlaajuisesti suosittu yksimoottorinen potkuriturbiinikone, joka tarjoaa sujuvaa matkustamista kahdeksalle henkilölle. Konetyypin toimintamatka kolmen matkustajan kuormalla on jopa 2890 kilometriä. Suomen Ilmavoimat operoi samaisella konetyypillä. Vuonna 2011 perustettu Fly 7 Finland (entinen Hendell Aviation) operoi laajasti Euroopassa Pilatus PC-12 -koneilla, joita on sen laivastossa tilauslentokäytössä 23 kappaletta. Suurin osa niistä on suomalaisrekisterissä, kuten myös kaksi rahtikäytössä olevaa PC-12 -konetta. Lisäksi Fly 7:n laivastoon kuuluu Pilatus PC-24 -suihkukoneita. Yhtiön kotikenttä on Lausannen La Blécherette.
|
|||