Viisi eurooppalaista Nato-maata kehittävät uuden sukupolven keskiraskasta monitoimihelikopteria

Leonardo_aw101Ranska, Saksa, Kreikka, Italia ja Iso-Britannia ovat käynnistäneet uuden monikansallisen NGRC -hankkeen (Next Generation Rotorcraft) kehittääkseen uuden sukupolven keskiraskaan monitoimihelikopterin. Kyseessä on yksi Naton korkean näkyvyyden hankkeista, jonka on määrä modernisoida nykyiset helikopterilaivastot ja varmistaa sujuva siirtyminen uuden sukupolven helikoptereihin.

NATO_NGRCViiden Nato-maan puolustusministerit allekirjoittivat 20. lokakuuta 2020 puolustusministeritapaamisessa videoyhteyksien välityksellä aiesopimuksen kehittääkseen täysin uutta helikopterikykyä monikansallisessa hankkeessa. Aiesopimus julkistettiin 19. marraskuuta 2020.

Tavoitteena NGRC-hankkeessa on kehittää kustannustehokkaasti uuden sukupolven keskiraskas monitoimihelikopteri, joka hyödyntäisi laajasti uusia teknologisia ratkaisuja sekä tuotantomenetelmiä ja operatiivisia konsepteja.

Nato erittelee pyöriväsiipisen kaluston kevyisiin, keskiraskaisiin ja raskaisiin helikoptereihin niiden kuormankantokyvyn mukaan. NGRC-hankkeessa keskitytään ensivaiheessa keskiraskaiden helikoptereiden korvaamiseen.

NGRC-hankkeen Nato-mailla on merkittävä määrä keskiraskaita monitoimihelikoptereita, joiden elinkaari on päättymässä vuosina 2035-2040. Nykyiset helikopterit ovat osin 1990-luvulta mutta osan käyttämät helikopterityypit on kehitetty jo 1950- ja 1960-luvulla. NGRC-hankkeen osallistujamaista Ranska, Saksa ja Italia olivat kehittämässä myös edellistä monikansallista NH90-helikopteria.

Ranskan_NH90Tällaista helikopterityyppiä edustaa mm. Italian ja Ison-Britannian käyttämä Leonardo (AgustaWestland) AW101 sekä aiemmassa monikansallisessa hankkeessa kehitetty mm. Ranskan, Saksan ja Italian käyttämä NHindustries NH90. Samainen helikopterityyppi on käytössä myös Suomen maavoimilla. Kreikalla puolestaan on käytössä Sikorsky UH-60 Black Hawk ja MH-60R Seahawk sekä Airbus H215 -helikoptereita.

Keskiraskaita helikoptereita voidaan käyttää mm. erikoisjoukkojen operaatioihin, joukkojen ja tavaroiden kuljetukseen, medevac- sekä etsintä- ja pelastustehtäviin ja sukellusveneiden torjuntaan.

Seuraavien vuosien aikana Ranskan, Saksan, Kreikan, Italian ja Ison-Britannian asiantuntijat määrittelevät tarvittavia vaatimuksia monivaiheisen hankkeen tarpeisiin. Konseptivaiheen yhteisymmärryssopimus on määrä allekirjoittaa vuoden 2022 jälkeen ja toimituksien suunnitellaan alkavan vuosina 2035-2040.

V280_ilmassa_sideVastaavia hankkeita on käynnissä myös Yhdysvalloissa, jonka armeija käynnisti vuonna 2019 FLRAA-hankkeen (Future Long-Range Assault Aircraft) jo aiemmin on käynnistetty myös FVL-hanke (Future Vertical Lift). Päärääränä on korvata mm. Sikorsky UH-60 Black Hawk -helikopterit. Hankkeita varten on kehitetty Bell V-280 Valor ja Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant -helikoptereita. MH

Lue myös: