AirBridgeCargo Airlinesin Boeing 747-8F -rahtikoneen (VQ-BRH) lauantaina 15. tammikuuta operoima lento on herättänyt paljon erilaisia tulkintoja ja spekulaatioita suomalaisessa mediassa. Suomen ilmatilassa liikkuvan koneen on jätettävä siviili-ilmailun lentoliikennettä ohjaaville ja Suomen ilmatilan käyttöä koordinoiville lennonvarmistuselimille lentosuunnitelma. Se sisältää muun muassa tiedon lennon lähtöpaikasta, reitistä, määränpäästä ja aikataulusta.
Mikäli ilma-alus poikkeaa lentosuunnitelmasta ilmoitetuista tiedoista esimerkiksi lentoreitin tai aikataulun osalta, on poikkeamasta ilmoitettava lennonvarmistuselimille. Ilmavoimat seuraa aluevalvontaviranomaisena lentosuunnitelmia ja niiden toteutumista yhteistoiminnassa siviili-ilmailun lennonvarmistusviranomaisten kanssa.
Yksi vaihtoehto on koneeseen tullut tekninen vika, joka ei enää mahdollistanut lentämistä ns. RVSM-ilmatilassa (Reduced Vertical Separation Minimum), jossa käytetään pienennettyä korkeusporrastusminimiä lentokoneiden välillä. RVSM-ilmatilassa lentokoneiden välinen korkeusporrastus on 300 metriä. Lentomiehistöjen on ilmoitettava lennonjohdolle, mikäli lentokone ei täytä kyseisiä vaatimuksia.
AirBridgeCargo Airlinesilla on operaatiokeskus Saksan Leipzigissa, jonne se Suomen yltä suuntasi. Siellä yhtiöllä on käytössä myös huolto-organisaatio, joka voisi korjata mahdollisen teknisen vian nopeastikin. AirBridgeCargo Airlinesin lento RU675 saapui Suomeen normaalisti reittisuunnistuspiste GATRI:n kautta ja jatkoi lentoa M130 RNAV-reittiä pitkiä, jonka jälkeen se on saanut reittioikaisun lennonjohdolta. Pohjois-Euroopan ilmatilalohkossa NEFAB:ssa ja sitä myötä Suomen ilmatilassa on tarjolla vapaan reitityksen FRA-ilmatilaa (Free Route Airspace). Suomen yllä toiminta on ollut mahdollista jo vuodesta 2012 lähtien.
Näiden lisäksi erikoisilta vaikuttavia reittejä taivaalle piirtyy juuri reittimuutosten, teknisten vikatilanteiden tai erityisten koelentojen seurauksena. Kaksi esimerkkikuvaa tällaisista lennoista Suomen yllä tämän uutisen lopussa. Ilmavoimat valvoo Suomen koskemattomuutta
Ilmavoimat valvoo Suomen ilmatilaa jatkuvasti eri puolille maata sijoitetuilla ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla. Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen (AKV/AKT) on Ilmavoimien lakisääteinen tehtävä. Valvonnan pääkalustona toimivat 24/7 eri puolille maata sijoitetut ilmavalvontatutkat. Niitä on kolme eri päätyyppiä, jotka ovat KAVA, KEVA ja lähivalvontatutka LÄVA. Tutkahavainnoista kootaan Suomen ja lähialueet kattava reaaliaikainen ilmatilannekuva, johon ilmapuolustuksen johtaminen perustuu. Ilmavoimien tutkiin perustuva valvontakyky tukee myös siviili-ilmailua ja muiden viranomaisten toimintaa.
Toimintaa johtaa Ilmavoimien esikunnan alainen Ilmaoperaatiokeskus (IOK). Puolustusvoimat ei spekuloi siviililentoyhtiöiden tai niiden lentoreittien tarkoitusperiä. MH
|
|||