Airbusin A330neo-koneperheen pienimmän koneversion A330-800:n (MSN1888) loppukokoonpano on päässyt vauhtiin Toulousessa. Marras-joulukuun vaihteessa aloitetun tuotantokoneen on määrä tehdä ensilentonsa vuoden 2018 puolivälissä. Koelentokoneella on edessään noin 300 tunnin mittainen koelento-ohjelma. A330-800 -koneen kantama on jopa 7500 merimailia ja sen maksimi lentoonlähtöpaino on 242 tonnia. Marraskuussa Airbus vahvisti myös erityisen pitkille reiteille suunnitellun ULR-version, jonka lentoonlähtöpaino on 251 tonnia. Se kykenisi jopa 8150 merimailin mittaisiin lentoihin. Uusi A330-800neo jatkaa aiemman A330-200 -koneen suosiossa. Niitä lentää maailmalla yli 600. Konetyyppiä käytetään 250-paikkaisten kokoluokassa. Kommonaliteetti suuremman A330-900 -koneen kanssa on Airbusin mukaan 99 prosenttia. A330neo-koneissa on Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit, uusi titaaninen moottoripyloni, uusi siipi sekä uudet wingletit. Koneen siipienkärkiväli on kasvanut niiden myötä 64 metriin. Kommonaliteetti mahdollistaa tehokkaan toiminnan tuotantolinjoilla mutta myös lentäjät voivat lentää A330, A330neo ja A350XWB -koneita samalla tyyppikelpuutuksella. Lue myös:
|
|||