Useat lentoyhtiöasiakkaat ovat tiedusteelleet Airbusilta uudelleenmoottoroidun Airbus A330-koneen saatavuutta vastaamaan kilpailuun Boeingin koneiden kanssa. Eurooppalaisvalmistajan mukaan päätöksellä ei kuitenkaan ole kiirettä. Uusia ratkaisuja tarjotaan suuremmalla lentoonlähtöpainolla ja regionaaliversiolla. "A330neo-koneen valmistamispäätöksellä ei ole kiire. Kenties se tehdään vuoden kuluessa. Haemme aktiivisesti ratkaisuja kehittääksemme tuotteitamme.", sanoi Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier Toulousessa. A330-koneen uudelleenmoottorointi toisi toimivaan konseptiin uusia ratkaistavia asioita. Konetyypin kauppa saattaa tyrehtyä vaikka se on edelleen erittäin kilpailukykyinen Boeing 787 Dreamlinerin kanssa. Nyt Airbusin tilauskirjassa on vielä 254 A330-konetta. Airbusin mukaan kone soveltuu erinomaisesti alueellisiin ja keskipitkiin kaukolentoihin, kun tarvitaa 250-300 paikkaista konetta. Myös matkustusmukavuuden kerrotaan olevan kohdallaan 18" levyisillä istuimilla. A330 kuluttaa enemmän polttoainetta mutta Dreamlinerin huoltokustannukset ovat vastaavasti korkeammat", sanoi Airbusin strategiasta ja markkinoinnista vastaava johtaja Kiran Rao. "Uudentyyppiset moottorit lisäisivät koneen painoa noin viidellä tonnilla ja lisäksi huoltokustannukset kasvaisivat", valotti Rao haasteita A330neo-mallin kanssa.
Airbus tarjoaa asiakkailleen kuitenkin entistä enemmän vaihtoehtoja. A330 Regional -koneeseen voidaan asentaa jopa 400 matkustajaistuinta. Ratkaisu on omiaan esimerkiksi Kiinaan jossa on paljon alueellisia lentoja ja ilmatila on ruuhkainen. Yhdellä 400-paikkaisella koneella voidaan korvata kaksi 200-paikkaista ja samalla säästetään ilmatilankäytössä yksi lähtöslotti. Myös istuinpaikkakustannukset laskevat alle kahden A321ceo-koneen alapuolelle. Lisäksi mukaan voidaan ottaa enemmän rahtia. Airbus kutsuukin A330-konetta mm. johtavaksi regionaalilaajarunkokoneeksi. Toinen Airbusin uudistus on toukokuussa 2015 markkinoille tuleva suuremman lentoolähtöpainon omaava A330-kone. Uuden version MTOW on 242 tonnia. Samalla A330-300 -koneisiin tulee tarjolla lisätankkikapasiteetti. Lisäpolttoaine mahdollistaa operaattoreille lennot A330-300-konetyypillä Kaakkois-Aasiasta Eurooppaan. Mahdolliseksi tulevat lennot Kuala Lumpurista Frankfurtiin ja Pariisiin sekä lisärahdin kuljettaminen paluulennoilla Aasiaan. Uusien reittien avaaminen tulee entistä kannattavammaksi A330-300- koneen kasvaneen kapasiteetin myötä.
Toinen tuotantopäätöstä odottava konetyyppi on Airbus A380 -koneen rahtiversio eli A380F. "A380F ei ole osa nykyistä tuotantoa eikä meillä aktiivisia suunnitelmia rahtiversion valmistamiseen", kommentoi Airbusin tuotanto-ohjelmista vastaava johtaja Tom Williams. Hiljaista on ollut myös A320P2F-konseptin kanssa vaikka A320-koneen ensilento tehtiin jo vuonna 1987. Lentoyhtiöt ovat operoineet A320-koneilla jo siis yli 25 vuotta. Lue myös:
|
|||