Airbus A350 XWB -koelento-ohjelma etenee kohti sarjatuotantoa

A350_preview_5Airbusin A350 XWB-ohjelma etenee hyvin kerrotussa aikataulussaan. Koelento-ohjelmassa on kahdella koneella takana jo 80 lentoa ja  lähes 400 lentotuntia. Kolmas liittyy mukaan helmikuussa 2014. Ensimmäinen A350 XWB on määrä ottaa käyttöön Qatar Airwaysillä vuoden 2014 loppupuolella.

Airbus A350-900 -koneilla on lennetty jo 80 lentoa, joilla on kerätty 400 blokkituntia. Koelento-ohjelmassa on lennetty normal-law tilassa aina lentopinnalle 430 saakka. Myös sileän ja laskuasuisen koneen kokeet on suoritettu, ilmajarrut koeteltu ja laskutelineiden vapaapudotus on suoritettu onnistuneesti.

A350-XWB-MSN1-FIRST-FLIGHT---TAKE-OFFJärjestelmien osalta on suoritettu kokeita vikatilanteissa, Varavirran turvaava, ilmavirrasta energiansa aava RAT-turbiini (Ram Air Turbine) on otettu onnistuneesti käyttöön lennolla. Ensimmäinen automaattinen lasku koneella tehtiin jo neljännella lennolla.

MSN1-koneella on syyskuussa lennolla 57 tehty myös näyttävä Vmu eli minimun unstick speed -koe. Siinä haettiin pienin mahdollinen nopeus, jolla A350 nousee turvallisesti ilmaan pyrstön osumatta kiitotien pintaan.

Toinen koelentokone MSN3 (F-WZGG) nousi ensilennolleen 14. lokakuuta. Ranskan ilmatilassa oli tuolloin kaksi A350XWB-konetta, kun myös MSN1 (F-WXWB) oli myös koelennolla.

Lisää koneita ilmaan

MSN1 ja MSN3 keräävät eniten lentoaikaa koelento-ohjelmassa. Ne on varustettu suurella määrällä erilaisia tietokoneita lentotietojen tallentamiseen ja analysointiin. MSN1 lentää noin 800 lentotuntia ja MSN3 noin 600 lentotuntia.

A350_preview_2Kolmas A350-kone eli MSN2 liittyy vahvuuteen helmikuussa 2014 samoihin aikoihin MSN4:n kanssa. Ensimmäinen matkustamolla varustettu MSN2 lentää noin 400 tuntia. Myös MSN4 on mukana samaiset 400 tuntia. Molemmat koneet ovat parhaillaan kokoonpanolinjalla.

Viimeisen koelentokoneen MSN5:n loppukokoonpanon on määrä alkaa marras-joulukuussa. Se on tyyppihyväksyntästandardin mukainen ja toinen matkustamolla varustettu koelentokone. Sen on määrä lentää ensikerran toukokuussa 2014. Viidennen koneen osuus A350-ohjelman 2500 koelentotunnista on 300.


Kehityksestä kohti sarjatuotantoa

A350 XWB -ohjelma on vähitellen siirtymässä kehitysvaiheesta kohti sarjatuotantoa. Airbusin mukaan menestyksen avaimet ovat tyyppihyväksyntäprosessin eteneminen aikataulussa, koneessa käytettyjen ratkaisuiden valmius kaupalliseen tuotantoon ja asiakkaiden vaatimusten toteuttaminen.

A35-0XWB-MSN1-NOSESuunnitteluprosessin tavoitteet ovat oleet tasapainossa koelento-ohjelman tulosten ja staattisten testien kanssa. Lisäksi koneen osien ja järjestelmien laatu on kunnossa.

Myös teollisen valmistamisen alihankintaketju on kunnossa. Nämä kaikki yhdessä tarkoittavat sarjatuotannon aloittamista vuoden 2014 loppupuolella. Ensimmäinen lehtoyhtiö Qatar Airways vastaanottaa A350 XWB MSN6 -koneen loppuvuodesta 2014.

Airbus on myynyt A350 XWB -koneita kaikkiaan 756 kappaletta 37 eri asiakkaalle. Koneita menee 29 eri maahan, kolmeen eri allianssiin sekä kuuteen leasingyhtiöön.

XWB- version ensimmäinen tilaaja oli Finnair, joka vastaanottaa MSN18-koneen vuoden 2015 lopussa ensimmäisenä eurooppalaisena operaattorina. Finnair on tilannut kaikkiaan 11 A350 XWB -konetta.

Lue myös:


Artikkeli: A350 XWB - kohti taivasta