Airbus on asentanut ensimmäisen 3D-tulostustekniikalla titaanista valmistetun osan sarjatuotantovalmisteiseen lentokoneeseen. Ensimmäinen osa oli Airbus A350 XWB -koneen moottorin pankkaan liittyvä kannatin. ALM (additive-layer manufacturing) -tekniinalla valmistettu osa on moottorin pankan eli ripustimen kannake, joka liittyy siiven ja moottorin toisiinsa kiinnittämiseen. Kyseessä on ensimmäinen askel monimutkaisempien 3D-tulosteosien asentamiseen tuotantolinjoilla oleviin lentokoneisiin. ALM-tekniikalla valmistetut osat kasvatetaan jauhemaisesta aineesta kuten alumiinista, titaanista, ruostumattomasta teräksestä ja muovista lisäämällä ohuita kerroksia toisensa perään. Tulostettava osa suunnitellaan tietokoneella, joka ohjaa tehokasta laseria. Laser sulattaa jauhetta kerros kerrokselta kiinteäksi kappaleeksi haluttuun muotoon. Näin voidaan valmistaa komponentteja suoraan CAD-tiedostoista. 3D-tulostettuja osia on jo aiemmin lennätettu Airbusin A320neo ja A350 XWB -koelentokoneissa. Käytettyjä kohteita ovat olleet matkustamon osat ja vuodatusjärjestelmät. Lue myös:
|
|||