Airbus esitteli A220-kapearunkokoneen – Bombardier CSeries sai uuden nimen ja värityksen

A220_flyby_1Airbus esitteli kapearunkokoneperheensä uuden jäsenen A220 -koneen. Kyseessä on uudelleen brändätty ja maalattu kanadalaisen Bombardierin CSeries -matkustajakone. Airbus ja Bombardier ovat aloittaneet merkittävän yhteistyön CSALP-yhtiöllään ja A220 suoritti ohilennon kansainvälisen median edessä Toulousessa 10. heinäkuuta. Jatkossa Airbus voi tarjota asiakkailleen entistä laajempaa konevalikoimaa yhdeltä tiskiltä.

 

A220_landing_rollBombardierin Kanadan Quebecin Mirabelissä kehittämät CSeries CS100 ja CS 300 -koneet ovat nyt virallisesti osa Airbusin koneperhettä.

Eurooppalaisvalmistaja sai näin tuotevalikoimaansa valmiit tyyppihyväksytyt ja käytössä olevat matalan riskin A220-100 ja A220-300 -koneet. Nimeen jää näin linkki Kanadalaista alkuperää oleviin CS100 ja CS300 tyyppimerkintöihin.

A220_koneperhe”C series integroidaan osaksi A320-koneperhettä. Olemme valmiita ja myynti on jo käynnissä eri lentoyhtiöille” sanoi myyntijohtaja David Dufrenous.

Uusi Airbus A220-300 (C-FFDO) saapui Toulouseen Englannin East Midlandista, jossa se maalattiin Airbusin väreihin edellisviikon aikana. Pienempi C series -koneversio tunnetaan jatkossa vastaavasti tyyppimerkinnällä A220-100.

A220_Dufrenois_DewarViimeisen seitsemän kuukauden aikana on käyty merkittävästi keskusteluja tuotannon nopeuttamisesta ja uuden kokoonpanolinjan avaamisesta. Nyt Kanadan Mirabelissä valmistettavaa konetta valmistetaan jatkossa myös toisella tuotantolinjalla, joka avataan Airbusin tehtaille Yhdysvaltain Alabaman Mobileen.

Sen on määrä valmistua vuonna 2020 jolloin myös tuotantomäärää saadaan kasvatettua. Kyseessä on kokonaan uusi tuotantolinja, joka on käytännössä paranneltu versio Mirabelin kokoonpanolinjasta. Nykyisin voidaan valmistaa 120 per vuosia ja Mobilessa tuotantomääärä olisi 50-60 vuodessa.

A220_rangeKoneiden kommonaliteetti on 99 prosenttinen ja niiden varaosanumerot ovat samat. Pienempi CS100 (A220-100) kuljettaa 100-135 matkustajaa ja suurempi keskirungoltaan 3,7 metriä pidempi CS300 (A220-300) puolestaan 130-160 matkustajaa.

Kantama on pienemmällä versiolla jopa 2950 merimailia 116 matkustajan versiossa ja suuremmalla koneella 3200 merimailia 141-paikkaisella matkustamolla. Cseries -koneet tuovat merkittävän kantamalisän muihin regionaalikoneisiin verrattuna, joka tekeekin siitä joustavan syöttöliikennekoneen.

A220_handluggageA220 (ex-CSeries) -koneen matkustamo on perinteisen regionaalikoneen ja A320-koneen välistä ja istuimet on sijoitettu 3+2 jaottelun mukaisesti. Pienemmissä koneissa istuimet ovat 2+2 ja Airbus A320-koneissa 3+3 jaolla. Bombardierin koneessa jokaisella paikalla on yksi tai jopa kaksi ikkunaa. Se tuo matkustamoon merkittävästi lisää valoa.

Suuret matkatavarahyllyt imaisevat sisäänsä käsimatkatavarat entistä paremmin. Konetyyppi on suunniteltu lyhyille jopa 20 minuutin mittaisille kääntöajoille.

A220_range_cap”Bombardier on saanut nyt Airbusin koneperheeseen liittyvästä koneesta 402 tilausta. Koneita on toimitettu 38 ja tilauskirjassa on siis edelleen 364 konetta. Tähän odotetaan merkittävää kasvua uuden yhteistyön myötä”, kertoi Bombardierin Rob Dewar.

”Kone tunnetaan myös pienestä ympäristöjalanjäljestään. Sen CO2-päästöt ovat 20 prosenttia pienemmät kuin luokassa aiemmin ja Nox-päästöt ovat 50 prosenttia alle CAEP6 -standardin”, jatkoi Dewar.

Airbusin A320neo -koneille luvataan yhtälaisia lukuja polttoainetehokkuuden osalta. Valmistaja kehuukin laajenevan koneperheen olevan yhdessä alaa mullistava.

Airbus sanoo tarjoavansa viidellä konetyypillä saman operointilaajuuden johon Boeing tarvitsee seitsemän eri konetyyppiä. Eurooppalaisvalmistajan esittämissä laskelmissa ovat mukana myös Embraerin E2-versiot.

IMG_20180710_124755Kolme operaattoria, Swiss, Air Baltic ja Korean Air ovat lentäneet koneilla jo yli 75000 lentotuntia. Päivittäinen käyttö on ylittänyt jopa 18 tuntia, joiden aikana on lennetty jopa 10 lentoa. Pienempi CS 100 on suunniteltu suorituskyvyltään myös korkealla oleville lentokentille.

Suurempaa konekokoa varten ns. high altitude -kentille tarjotaan A319neo -konetta. C series on myös saamassa 180-minuutin ETOPS-hyväksynnän vielä kuluvan vuoden aikana.

IMG_20180710_130056"Airbus odottaa markkinoiden tarpeen olevan seuraavan 20 vuoden aikana noin 7200 konetta 100-150 -paikkaisten segmentissä. Se sisältää A220-100, A220-300 ja A319neo -koneet. C series -koneiden kokoluokan osuus tästä olisi noin 6100”, avasi Airbusin myyntijohtaja David Dufrenois (luvuissa on mukana koko markkinatarve).

IMG_20180710_133924Uudenlaista Airbusin ja Bombardierin yhteistyötä ei ole jääty seuraamaan vaan myös Atlantin takana on tehty merkittävää lähentymistä Boeingin ja Embraerin välillä. Amerikkalaisvalmistaja saa tuotevalikoimaansa Airbusin tavoin uuden pienemmän kapearunkokoneen eli Embraer E-jet E2 -koneperheen.

CSALP-yhteistyö saattaa tuoda Bombardierin koneita myös Suomeen, sillä kommonaliteettiin panostaneella Finnairilla on parhaillaan käynnissä kapearunkolaivaston uudistamishanke.

IMG_20180710_133857Samassa yhteydessä olisi mahdollista hankkia uusia pienempiä kapearunkokoneita myös Finnairin kokonaan omistaman lentoyhtiö Norran ikääntyvien Embraer E-Jet -koneiden tilalle.

Finnair tilasi Embraer E170- ja E190 -koneita keväällä 2004. Ensimmäinen E170 -kone liittyi laivastoon syksyllä 2005 ja viimeinen suurempi E190 liittyi laivastoon kesällä 2011.

 Lue myös: