Airbus on allekirjoittanut aiesopimuksen Honeywellin ja Safranin kanssa kehittääkseen sähkömoottorilla toimivaa rullausjärjestelmää A320-koneperheelle. Hankkeella pyritään saavuttamaan neljän prosentin säästöt polttoaineen kulutuksessa ja CO2-päästöissä.
Sopimuksen myötä Honeywellin ja Safranin yhteisyrityksen EGTS Internationalin (Electric Green Taxiing System) järjestelmää arvioidaan uutena vaihtoehtona A320-koneperheelle.
Julkaistujen suunnitelmien mukaan A320 koneperhe vapautuisi työntötraktorien tarpeesta ja rullaukseen liittyvät päästöt jopa puolittuisivat. Kapearunkoiset koneet käyttävät maatoimintoihin 100-200 kiloa polttoainetta.
eTaxi-järjestelmä käyttää hyväkseen lentokoneen APU-turbiinia tuottaakseen sähköä päälaskutelineisiin asennettaviin sähkömoottoreihin.
Lufthansa koekäytti E-taxi-järjestelmää A320-koneessaan alkuvuodesta 2012.
Lue myös: