Airbus peräänkuuluttaa uutta mukavuustasoa kaukoliikenteeseen - 18" istuimet turistiluokkaan

Airbus_pax_comfort_1Pitkien yli 13 tuntisten lentojen määrä on viimevuosien aikana lähtenyt kasvuun ja saanut matkustajat kaipaamaan uudenlaista mukavuutta lennoilla. Airbus ehdottaa 18 tuuman levyistä matkustajaistuinta standardiksi kaukoliikennekoneiden turistiluokassa. Lentokonevalmistaja on tehnyt tutkimuksen istuinleveyden vaikutuksesta matkustusmukavuuteen turistiluokassa.

Ilmaliikenne on muuttunut huomattavasti viimeisten 50 vuoden aikana. Entistä suurempi määrä matkustajia lentää entistä kauemmas. Viimeisten viiden vuoden aikana lennot yli 11000 kilometrin eli reilut 13 tunnin mittaisten lentojen määrä on kasvanut 70 prosenttia. Päivittäisten yli 13 tuntisten lentojen määrä on kasvanut 24:stä jo 41:een.

Vuonna 1998 ei lennetty yhtään yli 12 000 kilometrin pituista lentoa. Seuraavien 15 vuoden aikana matkustajaliikenteen odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2032 mennessä. Lentoyhtiöt saavat käyttöönsä tänä aikana yli 29 220 matkustaja- ja rahtikonetta.

sky_sunset_3Airbusin mukaan istuinleveys on suuri mukavuustekijä kaukoliikennekoneiden turistiluokissa.

Tutkimuksen istuinleveyden merkityksestä unenlaatuun teki The London Sleep Centre -praktiikka. Tutkimusmenetelmänä käytettiin polysomnografiaa eli unenaikainen elintoimintojen mittausta. Menelmällä mitattiin aivokäyrien toimintaa, silmän, vatsan, rintakehän ja jalkojen liikkeitä.

Tutkimuksen mukaan minimissään 18 tuuman eli 45,72 senttimetrin levyinen istuin takasi 53 prosenttia paremman unen verrattuna 1950-luvun standardiin, joka on 17 tuumaa.

"Ero oli huomattava. Kaikki matkustajat kokivat syvemmän, vähemmän häirityn ja pidemmän yöunen 18 tuuman istuimissa. Siirtyminen unenvaiheesta toiseen sujui yhtä nopeasti kuin normaaleissa olosuhteissa", kertoo tohtori Irshaad Ebrahim Lontoon unitutkimuskeskuksesta.

"Kapeammissa 17 tuuman istuimissa matkustajat kokivat useita erilaisia unihäiriöitä. Tuumallakin on iso merkitys kaukoliikennekoneiden turistiluokassa", kiteyttää Ebrahim.


Airbus vastaan Boeing

Airbus on pitänyt 18 tuuman levystä istuinta standardina yhtiön kaukoliikennekoneiden turistiluokissa. Nouseva painoindeksi ja oman tilan kaipuu ovat jo saaneet vapaa-aika- ja autoteollisuuden leventämään istuimia

Yhtiön mukaan osa valmistajista ei halua noudattaa matkustajien mukavuusstandardeja vaan siirtyvät takaisin 1950-luvun istuinväleihin pysyäkseen kilpailukykyisinä.

Airbusin A330-koneissa turistiluokassa on kahdeksan viereikkäistä 18 tuuman istuinta 2+4+2) ja kahdella käytävällä on leveyttä 19 tuumaa.A380-koneissa istuinleveys on 18,5 tuumaa ja käytävät 19 tuumaa.

Boeingin uudessa 787 Dreamlinerissa istuimia on asennettu yhdeksän rinnakkain (3+3+3) ja kahdella käytävälläl on leveyttä 18 tuumaa. Dreamlinerin istuinleveys poikkeaa Airbusin peräänkuuluttamasta uudesta standardista ollen vain 17,2 tuumaa leveä.

A350_cabin_zero_1"Jos ilmailuala ei ota standardia omakseen riskeeraamme matkustusmukavuuden vähintäänkin vuoteen 2045 saakka. Tämä tarkoittaisi, että vielä yksi uusi sukupolvi lähetettäisiin matkustamaan vanhentuneen standardin istuimilla", kommentoi Airbusin matkustusmukavuudesta vastaava johtaja Kevin Keniston.

Uuden kansainvälisillä lentoasemilla tehdyn tutkimuksen mukaan turistiluokan istuinmukavuus on suurin valintakriteeri kaukolennon aikataulusta riippumatta.

"Tukimuksemme mukaan istuinleveys parantaa matkustusmukavuutta. Lisäksi tutkimus paljasti yhä kasvavan joukon matkustajia, jotka eivät halua joutua puristuksiin 17 tuuman istuimissa vaan valitsevat leveämmän istuimen tarjoavan lentoyhtiön", jatkaa Keniston.

"Erinomaista, että tämän päivän matkustajan valitsevat mukavuuden ensimmäiseksi. Uskomme heidän olevan tietoisua tuuman antamasta parannuksest kaukoliikenteen matkustusmukavuudesta", päättää Keniston.

Lue myös vuodentakainen uutinen lokakuulta 2012 maailman pisimpien reittilentojen lopettamisesta: Kaksi maailman pisintä reittilentoa lopetetaan