Airbus tuo LED-valot matkustamoihin

A320_eturunko_1Airbus tuo kehittämänsä nykyaikaisen LED-valaistuksen kapearunkoisiin A320-koneisiin. Uusi ratkaisu tuo säästöjä sekä lisää matkustusmukavuutta. LED-valaistusjärjestelmä tulee tarjolle myös A330- ja A380-koneisiin sekä alusta lähtien uuteen A350 XWB -koneeseen.

Airbusin matkustamovalaistuksesta ja A320-koneiden tekniikasta vastaavat ryhmät ovat kehittäneet LED-yksiköitä yhdessä Diehl Aerospacen kanssa. Kapearunkoisen koneen valaistukseen tarvitaan noin 100 LED-yksikköä, joista jokainen sisältää jopa 45 diodia.

Perinteiseen loisteputkiratkaisuun verrattuna Airbusin CLEDU-yksikkö (Airbus Cabin Light Emitting Diode Units) vähentää valaistuksen painoa 30 prosentilla ja kuluttaa 50 prosenttia vähemmän energiaa sekä kestää kolme kertaa pidempään.

LED-valot tarjoavat paremman väritarkkuuden ja lähes olemattoman kirkkausvaihtelun sekä mahdollisuuden valaistuksen asteittaiseen himmentämiseen, joka tuo matkustajille paremmat valaistusolosuhteet.

"Airbus A321-koneessa on 25 metriä valaistusta. Mikäli yksikin valoyksikkö on erilainen niin sen huomaa välittömästi", kertoo Airbusin järjestelmäinsinööri Joerg Hellmuth-Schmidt.

Uusi valaistusratkaisu on tulossa tuotantoon A320-koneperheen osalta vuoden 2014 puolivälissä. Ensimmäinen tuotantokone on Airbus A321-kone, jonka runkonumero on MS5959.

 Ensimmäinen A380 puolestaan varustetaan LED-teknologialla syksyllä 2014 ja A330-koneisiin se tulee vuoden 2015 aikana. Airbusin A350 XWB-kone tulee olemaan täysin LED-ratkaisuin valaistu kone. Ensimmäinen on määrä toimittaa Qatar Airwaysille vuoden 2014 lopulla. Finnair vastaanottaa A350-koneita ensimmäisenä eurooppalaisoperaattorina loppuvuodesta 2015.