Automaattiset egate-matkalipunlukijat koekäytössä Helsinki-Vantaalla

egate_FinaviaFinavia on aloittanut automaattisten matkalipunlukijoiden koekäytön Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Laitteistot ovat koekäytössä turvatarkastuksessa sekä kahdella lähtöportilla, jossa niitä koekäytetään yhdessä lentoyhtiöasiakkaan kanssa.

Finavia pyrkii parantamaan lentomatkustuksen sujuvuutta erinäisillä teknisillä ratkaisuilla. Aiemmin lentoasemalla on otettu käyttöön mm. lähtöselvitysautomaatit, itsepalveluna toimivat matkatavaranluovutuspisteet sekä automatisoidut turvaportit. Helsinki-Vantaalla on käytössä myös suuri määrä rajatarkastusautomaatteja. Nyt vuorossa ovat siis matkalipunlukijat.

egate_T2turva_2Finavian mukaan turvatarkastuspisteiden osalta laitteiston valmius on jo melko hyvä ja käyttöaikaa on jatkettu koko ajan.

Uudet laitteet ovat käytössä terminaalin T2 turvatarkastuspisteessä 3. Niiden avulla tarkistetaan matkustusaikeen oikeellisuus. Aiemmin saman työn ovat tehneet turvatarkastajat.

eboarding_gate28_2Egate -laitteistoa koekäytetään myös lähtöporteilla 17 ja 19 yhdessä SAS:n kanssa. Niiden lisäksi laitteisto on asennettu myös lähtöportille 28. Laitteisto osaa lukea tarkastuskortin tai vaihtoehtoisesti samat tiedot matkapuhelimen näytöltä. Koekäyttöjaksoa laajennetaan lähiaikoina myös muiden lentoyhtiöiden käyttöön.

Laitteistotoimittaja on Kaba, joka on yksi maailman johtavia toimittajia kulunvalvontajärjestelmissä. Sen mukaan matkustajat haluavat entistä enemmän itsepalveluratkaisuja.

egate_KabaRatkaisun avulla voidaan toteuttaa kulunvalvontaa esimerkiksi turvatarkastuksissa, lähtöporteilla tai lentokenttien lounge-tiloissa.

Itse laitteistossa on käyttäjäystävällinen opastava näyttö, dokumentin lukija sekä tulostin. Sen avulla lähtöporttiratkaisussa voidaan tulostaa vaikka uusi tarkastuskortti muuttuneen istuinpaikan takia. Järjestelmä on myös valmis tuleviin päivityksiin biometristen tarkastusten osalta.

Egate tuo kustannustehokkuutta ja kykenee tarkistamaan matkustajan tarkastuskortin nopeasti sekä havaitsemaan mahdollisen väärennöksen. Laitteiston kerrotaan myös parantavan matkustuskokemusta.

automaattinen_koneenseennousu_1Valmistajan esimerkin mukaan 240-paikkaisen Airbus A330-koneen boordaus 95 prosentin täyttöasteella vaatii kolme virkailijaa ja 19 minuuttia aikaa.

Egaten avulla yksi virkailija huolehtii samasta työstä kahden automaattiportin avulla. Boordausajankin luvataan lyhenevän noin yhdeksällä minuutilla.

Samanlaisia laitteistoja on käytössä mm. Kööpenhaminan ja Frankfurtin lentoasemilla.

Lue myös: