SCA-905 saapuu Kennedyyn tänään. Tiistaina 17. huhtikuuta yhdistelmä starttaa kohti Washingtonia. Sukkula sijoitetaan Dullesin lentoasemalla sijaitsevaan Smithsonian Instituutin Udvar-Hazy Centre -ilmailumuseoon. Ennen laskeutumista SCA lentää Washingtonin keskustan yllä tarjoten suurelle yleisölle mahdollisuuden nähdä sukkula ilmassa vielä kerran. Kaksi SCA-konetta muunnettiin 1976 ja 1990 Boeing 747-100 ja -100SR -koneista kuljettamaan sukkuloita niiden varalaskeutumiskentiltä takaisin Kennedyyn. Ne hankittin käytetyinä American Airlinesiltä (N905NA) ja Japan Airlinesiltä (N911NA). Ensimmäistä käytettiin myös emokoneena sukkulan ilmakehässä tehdyillä koelennoilla. SCA-Shuttle -yhdistelmä on vaikuttavan näköinen, mutta ei ainutlaatuinen. Neuvostoliitto rakensi maailman suurimman Antonov An-225 -kuljetuskoneen siirtämään Buran-sukkuloita. Ne eivät koskaan lentäneet miehitettynä avaruudessa. Ainoalla avaruuslennollaan Buran kiersi automaattiohjauksessa maapallon kaksi kertaa marraskuussa 1988. Space Shuttle Atlantis starttasi sukkula-aikakauden päätöslennolle 8. heinäkuuta 2011. Kaksi sukkulaa, Challenger ja Columbia, tuhoutuivat onnettomuuksissa 1986 ja 2003. Kaikki jäljelle jääneet avaruussukkulat on museoitu. Vain ilmakehässä tehtyihin koelentoihin käytetty prototyyppi Enterprise on tähän asti ollut näytteillä Udvar-Hazy Centressä, jossa sen nyt siis korvaa Discovery. Enterprise siirretään New Yorkiin lentotukialuksella olevaan Intrepid Air and Space Museumiin. Tämä siirtolento on suunniteltu tapahtuvaksi 23. huhtikuuta.
|
|||