Boeing on käynnistänyt uuden T-7A Red Hawk-suihkuharjoituskoneen kokoonpanon yhtiön St. Louisin tehtailla. Kyseessä on yhdessä ruotsalaisen Saabin kanssa Yhdysvaltain ilmavoimille kehitetty uuden sukupolven suihkuharjoituskone. Se on myös ensimmäinen ns. eseries -lentokone ilmavoimille. Uusi aika koetti Boeingin St. Louisin tuotantolaitoksella, kun siellä käynnistyi kokonaan uuden lentokoneen eli T-7A Red Hawkin tuotanto. T-7A Redhawk on ensimmäinen USAF:n ns. eSeries-ratkaisu eli suunniteltu täysin digitaalisesti ja rakennettu virtuaalisesti ennen koneen nousua taivaalle. Uusi suihkuharjoituskone eteni digitaalisesta suunnittelusta vahvistetuksi konseptiksi ja edelleen ensilennolle vain 36 kuukaudessa. Jatkossa tällä tavoin on määrä kehittää lentokoneita, aseita ja satelliitteja (ePlanes, eWeapons ja eSatellites). Boeingin mukaan eSeries-ratkaisu parantaa tuotannon laatua. 3D-mallein määritelty tuotantoprosessi vaatii aiempaa vähemmän poraamista ja vähentää siten myös kokoonpanoaikaa. Syyskuussa 2018 Yhdysvaltain ilmavoimat tilasi Boeingilta 9,2 miljardilla dollarilla kaikkiaan 351 uuden sukupolven suihkuharjoituskonetta ja 46 simulaattoria, jotka mahdollistavat realistisen kokemuksen, sillä harjoituksiin voidaan simulaattoreiden avulla yhdistää oikeita lentokoneita. Boeing on T-7A Red Hawkin pääsopimuskumppani ja Saab on mukana hankeessa valmistaen koneen takarunkoja. Saabin valmistuksen piiriin kuuluu koneen takaosa ohjaamon kuomun takareunasta pyrstökartioon saakka alueella sijaitsevat alajärjestelmät mukaanlukien. Siivet, peräsimet ja vakaimet eivät kuulu Saabin valmistamaan kokonaisuuteen Tähän mennessä T-7A Red Hawk (Boeing T-X) -koneita on valmistettu kaksi kappaletta. BTX-1 ja BX-2 -koneet ovat lentäneet Boeingin ja USAF:n koelentoja. Ensimmäisen ns. APT 1 -koneen takarungon valmistus käynnistyi Ruotsissa Saabin Linköpingin tuotantolaitoksessa 10. tammikuuta 2020. Saab siirsi ensimmäisen tuotantoyksikkönsä kokoonpanosta loppuasennukseen 6.12.2020. Sittemmin takarunko on lähetetty Yhdysvaltoihin, jossa T-7A -koneen osakokoonpano oli käynnistynyt myös vuoden 2020 aikana. Myös Saab on siirtämässä suihkuharjoituskoneen tuotantoa Saab Aeronauticsin Yhdysvaltoihin Indianan West Lafayetteen avattavaan tuotantolaitokseen. Ensimmäiset seitsemän takarunkoa kootaan kuitenkin Ruotsissa.
USAF:n odotetaan siis tilaavan alkuvaiheessa kaikkiaan 351 T-7A Red Hawk -konetta ja 46 simulaattoria sekä maalaitteita. Kaupan kokonaisarvo on noin 9,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kyse voi olla lopulta jopa 475 koneen ja 120 simulaattorin tilauksesta.
T-7A Red Hawkin on määrä toimia USAF:n koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan. Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC-kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä. Uudella koneella koulutetaan tulevien vuosikymmenten aikana merkittävä määrä sotilaslentäjiä ja mahdollistetaan sujuva siirtyminen tulevaisuuden ensilinjan sotilaskoneiden ohjaimiin. USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tulevan Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin. USAF:n päätyminen amerikkalais-ruotsalaisen konetyypin valintaan voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina. Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla ja koneilla on määrä lentää ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin ne olisivat jo 50-vuotiaita. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä Saab 105 (SK60) -koneilla. Niillä lennetään ainakin vielä 2020-luvulla. Maat ovat syventäneet puolustusyhteistyötään jatkuvasti joten yhteinen konehankinta ei liene poissuljettua vaikka ajankohta ei ole aivan sama.
|
|||