Bombardierin C Series CS300 esittäytyi perjantaina Helsinki-Vantaalla

CS300_300916Kanadalaisen Bombardierin C Series -koneuutuuden suurempi versio eli CS300 vieraili Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Vierailu liittyy konetyypin Route Proving eli lentoyhtiöoperoinnin toimivuuden varmistamislentoihin. Euroopan vierailun aikana CS300 FTV-8 -koneella lennetään lyhyitä ja pitkiä lentoja Riiasta Eurooppaan ja Lähi-itään.

CS300_HEL_nose_twrEuroopan kiertue keskittyy Latviaan ja Riikaan, sillä tämän suuremman version avausasiakas on AirBaltic. Se on tilannut kaksikymmentä koneyksilöä. Ensimmäinen niistä on määrä toimittaa AirBalticille vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä.

AirBaltic on siirtymässä vain Bombardier-koneiden käyttäjäksi. Yhtiön laivastossa on nykyisin myös Bombardier Dash 8 Q400NG -potkuriturbiinikoneita sekä Boeingin 737 -koneita.

Kiertueen aikana runkoonsa AirBaltic -tekstin saaneella FTV-8 koneella operoidaan Riiasta CS300_HEL_kokokone_1Helsingin lisäksi Tallinnaan, Vilnaan, Amsterdamiin sekä Lähi-Itään Abu Dhabiin. Atlantin ylitys suoritettiin välilaskulla Reykjavikiin.

Route proving -lennoilla koelentokoneella lennetään tyypillisiä lentoyhtiöoperaatioita ja toimintaa tarkastellaan lentoasematoimintojen kuten maahuolinnan ja kääntöaikojen suhteen eri lentoasemilla.

CS300_HEL_koelentovarustusHelsinki-Vantaalla koneeseen oli tutustumassa mm. maahuolintayhtiöiden ja Finnairin edustajia. Bombardierin edustajan mukaan konetyyppi olisi oiva korvaaja Finnairin ikääntyville A319-koneille sekä Norran operoimalle Embraer-laivastolle.

FTV-8 -koelentokone ei ole tyyppihyväksytty ilma-alus ja siitä on maininta koneen L1-oven sisääntulossa. Normaalista poikkeavaa on myös koelentokoneen matkustamoon asennettu lentokoneinsinöörien työpiste.

CS300_HEL_ohjaamo_yleisHelsinki-Vantaalla lyhyen vierailun tekevä CS300 on Airbus A320 -koneen kokoinen. Pituutta koneella on 38,7 metriä ja siivenkärkiväli on 35,1 metriä. Ohjaamoa hallitsevat suuret 15,1 tuumaiset LCD-näytöt.

CS300-koneen avara ja 3,5 metriä leveä matkustamo tarjoaa kaksiluokkaisena 130 matkustajapaikkaa 36" ja 32" istuinväleillä. Yhden luokan konfiguraatiossa tarjolla on 140 paikkaa 32" istuinvälillä.

CS300_HEL_cabin_bin_1Maksimissaan koneeseen voidaan asentaa 160 matkustajaistuinta, joka kutistaa penkkivälin 28 tuumaan.

Matkustamon avaruutta lisäävät paljon laukkuja syövät matkatavarahyllyt, 20 tuumaa leveä käytävä sekä suuret ikkunat, jotka ovat suurempia kuin Airbusin ja Boeingin kapearunkoisissa.

Koneella luvataan 3300 merimailin eli reilun 6100 kilometrin kantama ja maksimi matkanopeus on M0.82 tai 470 solmua. Maksimi operointikorkeus on 41 000ft.

CS300_HEL_PWPeruspainoisella koneella kiitotievaatimus on lentoonlähtöön reilut 1500 metriä ja maksimipainoilla alle 1900 metriä riippuen sääolosuhteista. Laskumatkaa tarvitaan ns. ISA-olosuhteissa maksimipainoilla hieman reilu 1500 metriä. Koneen maksimi lentoonlähtöpaino on 67 585 kg.

CS300-koneen voimanlähteinä on kaksi Pratt & Whitney PW1500G -moottoria, jotka molemmat tarjoavat maksimissaan 103,6 kN työntövoiman. Kone täyttää tiukat Chapter 4 -melumääräykset.

CS300_matkustamo_takaaCS300_HEL_side
CS300_HEL_tail

CS300_HEL_airworth