100-vuotisjuhliaan vuonna 2019 viettävä British Airways maalauttaa Boeing 747-400 jumbojetin yhtiön edeltäjän BOAC (British Overseas Airways Corporation) perinteiseen maalauskaavioon. Koneyksilö saapuu maalaamosta Lontoon Heathrow'lle 18. helmikuuta. Luvassa myös muita erikoismaalattuja koneita. Boeing 747-400 -koneessa (G-BYGC) esiteltävä BOAC-maalauskaavio oli käytössä vuosina vuosina 1964-1974. Jumbojetti valittiin BOAC väreihin, koska kyseessä on saman tyypin uudempi versio, ossa BOAC-värit aikanaan tulivat käyttöön. BOAC 747 on ensimmäinen kone, joka nyt maalataan historiallisiin väreihin ja työ tehdään Irlannin Dublinissa. Kone saapuu Heathrow'lle 18. helmikuuta 2019, joka on lähes sama päivä, kuin ensimmäinen Boeing 747 -kone lensi 50 vuotta sitten 9.2.1969. BOAC-maalauskaavio tulee säilymään koneessa vuoteen 2023 saakka, joilloin se poistaan Britihs Airwaysin laivastosta. Siihen mennessä lähes koko British Airwaysin 747-laivasto on korvattu moderneimmilla laajarunkokoneilla. Brittiyhtiö vastaanottaa seuraavan neljän vuoden aikana 18 Airbus A350 ja 12 Boeing 787 Dreamliner -konetta. Niiden lisäksi laivastoon tulee myös 26 uutta kapearunkokonetta osana 6,5 miljardin Englannin punnan investointia. BOAC:n lisäksi luvassa on myös lisää julkistuksia erikoismaalatuista koneista, jotka esittelevät British Airwaysin 100-vuotista lentoa yhtiön reittiverkostossa. Kaikki uudet koneen Airbus A350 mukaanlukien saavat runkoihinsa kuitenkin nykyisin käytössä olleen maalauskaavion. Nykyinen British Airways nimi on otettu käyttöön vuonna 1974 Yhtiön perustamispäiväksi on laskettu 25.8.1919, kun Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) lensi maailman ensimmäisen päivittäisen kansainvälisen lennon Lontoon ja Pariisin välillä. Kaikissa lentoyhtiölistauksissa brittiyhtiötä ei kuitenkaan lasketa vielä 100-vuotiaaksi vaan se todetaan perustetuksi vuonna 1974. Vuonna 1924 useampi brittiyhtiö yhdistyi ja uudeksi nimeksi tuli Imperial Airways Limited. Vuonna 1935 Imperial Airways lensi Pariisiin, Brysseliin, Baaselin, Kölniin ja Zürichiin. Samana vuonna perustettiin alkuperäinen yksityinen British Airways Limited, josta tuli Imperial Airwaysin päähaastaja. Imperial Airways ja British Airways Ltd muodostivat British Overseas Airways Corporationin (BOAC) vuonna 1939, kun yhtiöt kansallistettiin. Kotimaan ja Euroopan lennot lensi uusi yhtiö British European Airways (BEA). BOAC aloitti kaukolennot New Yorkiin vuonna 1946, Japaniin 1948, Chigacoon 1954 ja Yhdysvaltain länsirannikolle vuonna 1957. Vuodesta 1946 vuoteen 1960 BOAC ja BEA olivat Britannian pääoperaattorit aikataulunmukaisessa kansainvälisessä matkustaja- ja rahtiliikenteessä. 1950-luvulla BOAC siirtyi suihkumoottoriaikaan ja puolitti de Havilland Comet -koneilla lentoajan Johannesburgiin vuonna 1952. Hallitus suositti BOAC:n ja BEA:n muodostamaan British Caledonian -lentoyhtiön vuonna 1970. Vuonna 1974 osapuolet yhdistettiin nykyisen British Airways -nimen alle. Kesäkuussa 1979 brittihallitus ilmoitti British Airwaysin osakkeiden myynnistä ja helmikuussa 1987 British Airways yksityistettiin. Nykyisin British Airways on osa IAG-lentoyhtiöryhmittymää.
|
|||