Moottorivalmistaja CFM International ja Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd. (COMAC) juhlistivat ensimmäisen uuden sukupolven LEAP-1C -moottorin toimitusta Shanghaissa. Moottori asennetaan ensimmäiseen COMAC C919 -matkustajakoneeseen, jonka esittely ja ensilento lähestyvät. C919-koneen kehitystyö on kriittisissä vaiheissa ja ensimäisen koneyksilön kokoonpano on lähes valmis. Tuulitunneli- ja ns. iron-bird-kokeet ovat edenneet hyvin samoin kuin avioniikan asennukset sekä järjestelmien käynnistykset. Ensimmäisen LEAP-1C -moottorin ja hydraulijärjestelmiän myötä työ ottaa taas ison harppauksen eteenpäin. Ensimmäisen C919-koneen rollout-tilaisuuden odotetaan tapahtuvan vuoden loppuun mennessä. Kiinalaiskoneessa on kahdessa luokassa 156 matkustajapaikkaa ja yksiluokkaiseen versioon saadaan 168 matkustajaistuinta. LEAP-moottoriohjelma käynnistettiin joulukuussa 2009. Tuolloin COMAC valitsi LEAP-1C -version ainoaksi lännessä valmistetuksi moottoriksi C919-koneeseensa. 1C-variantti tarjoaa 27980-30000 paunan työntövoiman. C919-koneen perusversion kantama on noin 4075 kilometriä ja kehitysversioiden kerrotaan yltävän jopa 5555 kilometrin kantamaan. LEAP-1C -moottori lensi ensikerran Boeing 747 -koneen siivessä vuoden 2014 lopulla. Koko LEAP-ohjelmassa on tällä hetkellä yli 30 moottoria (kolmea eri versiota) eri koelento- tai kokoonpanovaiheissa. Ohjelmassa on operoitu jo yli 4730 tuntia maakokeissa ja koelennoilla. Käyntikertoja on kaikkiaan yli 7900. CFM:n LEAP-ohjelman muita asiakkaita ovat Airbus A320neo ja Boeing 737 MAX. Kaikkiaan CFM on saanut LEAP-moottoreista jo yli 8900 tilausta ja tilaussitoumusta.
|
|||