Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimiva Coptersafety laajentaa toimintaansa merkittävästi. Yhtiö rakennuttaa lentoaseman läheisyyteen uuden koulutuskeskuksen ja tilasi sinne viisi uutta helikopterilentäjien koulutukseen käytettävää Full Flight Simulator (FFS) -koulutuslaitetta. Kyseessä on merkittävä maailmanluokan hanke. "Uuden investoinnin myötä haluamme ottaa seuraavan askeleen parantaaksemme helikopteritoimijoiden toiminnan turvallisuutta laajalla simulaattorikoulutustarjonnalla. Coptersafety uskoo vahvasti simulaattorikoulutukseen ja se on pääliiketoiminta-alueemme. Sen takia teemme tämän merkittävän investoinnin helikopterilentäjien koulutukseen", sanoo Coptersafetyn toimitusjohtaja Mikko Dahlman. Uusi koulutuskeskus nousee Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyyteen Pyhtäänkorventiellä sijaitsevan Finnair Flight Academyn taakse. Rakennuksen kokonaisuunnittelusta vastaa Vahanen-yhtiöiden arkkitehtitomisto Innovarch. Uudesta koulutuskeskuksesta tulee yksi suurimpia helikopterilentäjien koulutukseen keskittyvistä keskuksista koko maailmassa. "Lopullisia piirustuksia tehdään parhaillaan ja rakennuslupa laitetaan vireille. Varsinaista rakentajaa ei ole vielä valittu. Toiveissa on aloittaa rakentaminen lokakuussa 2016", kertoo Coptersafetyn strategiajohtaja Hannu Marjoniemi Lentoposti.fi.lle. Vähintäänkin kymmenien miljoonien arvoinen ilmailualan koulutuskeskus aloittaa toimintansa loppuvuodesta 2017. Investointi on merkittävä myös kansainvälisesti eikä vastaavan kokoista helikopterisimulaattorien kauppaa ei ole aiemmin siviilipuolella tehty. Simulaattoritoimittajaksi Coptersafety valitsi Textronin, joka toimittaa vantaalle TRU Simulation + Training -ratkaisun mukaiset FFS-simulaattorit. TRU tuo käyttöön johtavan Odyssey H FFS -simulaattorialustan sekä jälkibrieffauslaitteiston. Laitteissa on Rockwell Collins EP-8100:llä luotu kuva, joka tuo simulaattoreihin erittäin luonnollisen harjoitteluympäristön. Sen näytönohjainkortissa on 37 Gb käyttömuisti, josta 16 Gb on varattu 4K-laatuisen kuvan renderöintikäyttöön. WholeEarth-ympäristöllä voidaan luoda laajoja harjoitusalueita. Vastaavaa teknologiaa on aiemmin käytetty lähinnä sotilashelikopteritoiminnan koulutuslaitteissa. Ensimmäiset toimitettavat simulaattorit ovat Airbus Helicopters H125 ja H145 sekä AgustaWestland AW169 ja AW189 -koptereiden koulutuksiin. Viides simulaattorityyppi valitaan myöhemmin syksyn 2016 aikana vallitsevan markkinatilanteen mukaisesti. Lisäksi Coptersafety selvittää mahdollisuuksia konvertoida H145-simulaattori H135/H145 yhteensopivaksi. Kaikki yhtiön FFS-simulaattorit tulevat saamaan Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen EASA:n ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n Level D -hyväksynnät. Toimintaan tulee uutena mukaan myös yksimoottorinen H215-helikopteri. Sen avulla toimijoille tarjoutuu mahdollisuus harjoitella simulaattoriympäristössä omaa toimintaansa kuten valvontalentoja tai vaikka vaativia linjasahauksia.
Uusien FFS-simulaattoreiden asennusten on määrä alkaa loppuvuodesta 2017. Ensimmäinen asennettava laite on H145-simulaattori, joka on valmiina koulutukseen uudessa koulutuskeskuksessa vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Coptersafetyn uusi koulutuskeskus tarjoaa erinomaiset tilat asiakkaille, kouluttajille ja muille työntekijöille. Keskukseen mahtuu kuusi simulaattoria mutta määrä voidaan laajentaa jopa kahdeksaan. Hyvin organisoidut ja noin 3000 neliömetrin kokoiset tilat auttavat lentäjiä ja heidän kouluttajiaan keskittymään harjoitukseen heti alkubriefingistä lähtien. Tilat mahdollistavat myös ilmailulle tärkeän kokemusten jakamisen eli kuppilatiiman keräämisen entistä paremmin. "Sijaintimme on osoittautunut menestykseksi nykyisen AgustaWestland A139 FFS -simulaattorin myötä. Sen takia halusimme laajentaa simulaattorilaivastoa ja toimitilojamme Helsinki-Vantaalla", sanoo Marjoniemi. Korkean tason säilyttämiseksi Coptersafety käyttää kouluttajinaan ainoastaan aktiivilentäjiä, jotka toimivat vaativissa olosuhteissa kuten SAR-etsintäoperaatioissa, öljy- tai kaasukentillä, HEMS-toiminnassa tai lainvalvontatehtävissä. Coptersafety toimii nykyisin Finnair Flight Academyn tiloissa, jossa sillä on CAE:n valmistama Agusta Westland AW139 -simulaattori. Sen osalta ei ole toistaiseksi tehty siirtopäätöstä uuteen koulutuskeskukseen. Koulutusvalikoimassa se säilyy kuitenkin edelleen. "Koko asiakaskuntamme tulee jatkossakin ulkomailta, joten kansainväliseen palvelu- ja koulutusvientiin tekemämme investointi tulee entisestään hyödyttämään laajemminkin Aviapoliksen aluetta", kertoo Marjoniemi. Sijainti Helsinki-Vantaan lentoasemalla tarjoaa yhtiölle erinomaisen maantieteellisen sijainnin ja Finnairin reittiverkosto puolestaan erinomaisen saavutettavuuden. Paikalle pääsee jo kahdessa tunnissa Moskovasta, Pietarista, Kööpenhaminasta tai Berliinistä. Lue myös:
|
|||