Diamond Aircraft on suorittanut Itävallan Wiener Neustadtssa onnistuneen ensilennon eDA40-sähkölentokoneella (OE-VMW) 20. heinäkuuta 2023. Kyseessä on suositun Diamond DA40 -koneen sähkölentokoneversio. Ensilento on merkittävä askel kohti uuden sähkömoottoroidun lentokonetyypin tyyppihyväksyntää niin lentokonevalmistajalle kuin projektin muille kumppaneille. Diamondin pääkoelentäjä Sören Pedersen suoritti ensilennon Wiener Neustadtssa yhtiön kotikentällä 20. heinäkuuta 2023. Ensilennolla suoritettiin järjestelmien toimivuuksien varmistuksia sekä laajasti peruslentoliikkeitä ja alustavia suorituskyvyn varmistuksia. Diamondin mukaan lento sujui aikataulussa ja tulokset olivat odotettuja. "Olemme erittäin ylpeitä tästä eDA40-sähkölentokoneohjelman edistysaskeleesta. Lentokone suoriutui ensilennolla erinomaisesti ylittäen kaikki odotuksemme. Odotamme innolla, että voimme tarjota sähkölentokonettamme tulevaisuuden lentokoulutusmarkkinoille", sanoi Diamond Aircraft Austrian toimitusjohtaja Frank Zhang. Diamond Aircraftin eDA40 -koulukone on ensimmäinen EASA/FAA Part 23 -tyyppihyväksyntään tähtäävä sähkölentokone. Voimalinjana on ENGINeUS 100 -sähkömoottori, jonka valmistaja on Safran Electrical & Power. Koneen avioniikkana on Garmin G1000 NXi -lasiohjaamo. eDA40-sähkölentokoneen toiminta-ajaksi kerrotaan akkuteknologian kehittyessä jopa 90 minuuttia. Lentokoneen rungon alapintaan integroituun säiliöön asennettu akkumoduuli on varustettu Electric Power Systemsin (EPS) valmistamalla pikalatausjärjestelmällä. Se mahdollistaa uuden lennon jopa alle 20 minuutissa. eDA40-sähkölentokoneen 130 kW lentoonlähtötehon antavan ilmajäähdytteisen ENGINeUS-moottorin odotetaan saavan tyyppihyväksynnän vielä vuoden 2023 aikana. Itse lentokoneen odotetaan saavan tyyppihyväksynnän vuoden 2023 lopulla tai 2024 alussa. Tämän sähköisen Diamondin operointikulujen luvataan olevan jopa 40 prosenttia pienemmät kuin perinteisellä mäntämoottorikoneella. Suurelle yleisölle eDA40 -sähkölentokonetta on määrä esitellä AERO Friedrichshafen -ilmailutapahtumassa 17.-20. huhtikuuta 2024. Diamond Aircraft on kehittänyt sähkö- ja sähköhybridilentokoneita jo vuodesta 2011 lähtien. Aiempina sähkö- ja sähköhybridilentokoneen teknologiademonstraattoreina ovat toimineet vuonna 2011 esitelty HK36 Super Dimona -moottoripurjekoneesta modifioitu DA36 E-Star -sähköhybridi ja vuonna 2013 esitelty kehitysversio DA36 E-star 2. Vuonna 2018 Diamond Aircraft esitteli DA40 HEMEP -sähköhybridin (Hybrid Electric Multi Engine Plane). Se nousi ilmaan kahden canard-siipeen sijoitetun sähkömoottorin voimalla. Toiminta-aikaa ne antavat 30 minuuttia. Koneessa oli myös AE300 -dieselmoottori, joka nosti toiminta-ajan viiteen tuntiin. Tämä ratkaisu oli vain 200 kg peruskonetta painavampi. MH Lue myös:
|
|||