Embraer esitteli ensimmäisen KC-390-ilmatankkerin

kc390_rollout_1Embraer esitteli tiistaina ensimmäisen prototyypin KC-390 -ilmatankkauskoneesta Roll out -tilaisuudessa Gavião Peixoton tehtailla Brasiliassa. Kone on suurin, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut.

"KC-390 -ohjelman edistyminen aikataulussa on osoitus Embraerin kyvystä suoriutua monimutkaisista ja korkean teknologian projekteista", sanoi Embraerin puolustus- turvateollisuuden toimitusjohtaja Jackson Schneider.

kc390_rollout_3"Tämä tasoittaa tietä kohti maakokeita ja valmistautumista kohti ensilentoa".

Nyt valmistunut kone on toinen kahdesta koneyksilöstä, joita käytetään maakokeissa, koelennoilla ja tyyppihyväksyntäprosessissa. Embraerin ilmatankkerin on määrä nousta ensilennolleen vielä kuluvan vuoden aikana.

Embraer ja Brasilian ilmavoimat sopivat toukokuussa 2014 kaikkiaan 28 KC-390 -koneen hankinnasta ja käyttötuesta. Brasilian tilauksen lisäksi Embraerilla on aiesopimuksia 32 koneesta eri maiden kanssa.

KC-390-ohjelman on määrä kehittää ja valmistaa taktinen sotilaskuljetuskone, joka kykenee myös ilmatankkaukseen. Koneen operointikustannukset ovat alhaiset ja se kykenee erilaisiin tehtäviin rahdin ja miehistönkuljetukseen, ilmatankkaukseen, etsintä- ja pelastustehtäviin sekä sammutuslentoihin.

kc390_rollout_2Ylätasoisen koneen pituus on 35,2 metriä ja siipien kärkiväli 35,05 metriä. Suurin nopeus VMO on 300 solmua ja MMO Mach 0.8. Lakikorkeus on 36 000 jalkaa.

KC-390:m kantama maksimi 19 tonnin hyötykuormassa on 2000 merimailia ja pisimmillään siirtolennoilla jopa 3250 merimailia. Taktisessa käytössä sen maksimilentoonlähtöpaino on 67 tonnia, jolloin kuormaa mahtuu kyytiin 16 tonnia.

Lue myös: