Miehittämätön ilma-alus laukaistaan matkaan katapultilla Hangon Itäsataman vierasvenesatamasta. Edessä on noin 100 kilometrin ylitys kohti Viron Haapsalun Kiltsin lentokenttä (EEHU). Noin 130 km/h:n matkalentonopeudella reittiin kuluisi aikaa tunnin verran. Toimintaa esitellään ilmassa myös Viron päässä joten todellinen lentoaika on noin puolentoista tunnin luokkaa.
UAV-laitteen kyydissä Viroon kuljetetaan paketti, joka sisältää Hangon kaupunginjohtajan tervehdyksen Haapsalun kaupunginjohtajalle. Hanko ja Haapsalu ovat ystävyyskaupunkeja, jotka ovat tiivistäneet yhteistyötä. Nyt yhteistyötä laajennetaan myös ilmailun pariin. Tapahtumasta suunnitellaan jopa vuosittaista.
Hangosta ilmaan nousevan AR-3000 -lennokin taustalla on kotimainen Avartek, joka on valmistanut maalilennokkeja Ilmavoimille jo vuodesta 1968 lähtien. Yhtiö vastaa laitteista ja hankkeen teknisestä toteutuksesta. Muita mukana olevia osapuolia ovat hankkeen tuotta Global Virtual Platform, joka on hakenut luvan BVLOS-toimintaan (Beyond Visual Line of Sight). Yhtiön perustaja on Katja Kapanen, joka on myös mm. UAS Centre Finlandin kehitysjohtaja. Viron päässä järjestelyistä vastaa ilmailukonsultointiyritys Northnav ltd.
Muita sen päämääriä ovat tähänkin hankkeeseen liittyvät BVLOS- ja Point-to-Point -konseptien kehittäminen ja käyttöönotto sekä kaupallisen yhteistyön kehittäminen suomalaisten ja kansainvälisten toimijoiden kesken. Käytettävä AR-3000 -lennokki on variaatio maalilennokista. Siinä on mm. pidempi siipi ja laite on polttoainetaloudellisempi. Lennokin suurin lentopaino on noin 16 kg ja täysillä tankeilla sen paino on noin 10 kg. Suurin hyötykuorma olisi siten noin 6-7 kg:n luokkaa.
UAV laukaistaan ilmaan Hangon Itäsatamasta, josta se ohjataan alle 150 metrin korkeudella varattuun ilmatilakäytävään. Siellä korkeus voidaan nostaa jopa 600 metriin. Käyttöön on Suomen puolelta haettu lupa kahdelle ilmatilakäytävälle riippuen puolustuvoimien aluvarauksista. Lennolla käytetään käytävää B (kuva yäläpuolella). Ilmatilavarauskäytävissä korkeus on rajoitettu 150 metrin ja 600 metrin välille. Varaus jatkuu myös Viron ilmatilassa.
"Molemmin puolin Suomenlahtea viranomaiset ovat olleet avuliaita ja auttaneet hankkeen eteenpäin saattamisessa. Lupaprosessi on ollut haasteellinen siihen liittyvien moninaisten asioiden takia", kertoo Global Virtual Platformin Katja Kapanen. "Koelennot on tehty ja edessä on vielä viimeisteleviä toimia. Hanke on herättänyt suurta mielenkiintoa myös Virossa", jatkaa Kapanen.
RPAS-laitetta ei tällä kertaa lennetä Virosta takaisin Suomeen mm. sen takia ettei Kiltsissä ole käytössä UAV:n laukaisuun tarvittavaa katapulttia. Kiltsin lentokenttä on BVLOS-hankkeen ajan avoinna myös yleisilmailijoille 15.-19. elokuuta. Kiltsi on vanha Neuvostoliiton aikainen sotilaskenttä, jossa liikenteen käyttöön on tarjolla 2500 metrinen kiitotie. Tapahtumaan osallistuminen Kiltsissä vaati ennakkoilmoittautumisen.
|
|||