Airbus on aloittanut ensimmäisen A330neo-koneen loppukokoonpanon Toulousessa. Ensimmäisen A330-900 -koneen siivet ja keskirunko yhdistettiin kokoonpanolinjan station 40:llä. Airbus lupaa parannellulle laajarunkokoneelle lisää kantamaan ja polttoainetehokkuutta. Suositun A330-laajarunkokoneen uudistettu versio säästää valmistajan mukaan polttoainekustannuksissa jopa 14 prosenttia per matkustajaistuin. Paranneltua A330-konetta valmistetaan kahta eri mallia. A330-800 ja A330-900 saamat siivenkärkiinsä uuden A350 XWB:n inspiroimat sharkletit. Muita uudistuksia ovat paranneltu aerodynamiikka, Rolls Royce Trent 7000 -moottorit ja AirSpace by Airbus -matkustamo, joka on hyvin lähellä Finnairin A350-900 -koneiden matkustamoa. A330neo tarjoaa operaattoreilla jopa 400 merimailia lisää kantamaa mahdollistaen suuremmalla A330-900 konellaa jopa 6550 merimailin kantaman ja pienemmällä -800 -koneella 7500 merimailin kantaman. Konetyyppi mahdollistaa suoran lennot Lontoosta Buenos airesiin, Jakartaan ja Honoluluun. A330-800 ja A330-900 -koneiden kommonaliteetti on 99 prosenttia ja vanhempiin A330-koneisiin noin 95 prosenttia. Kaikkiaan A330neo -koneita on tilattu jo 186 ja asiakkaita on kymmenen. Seuraavien 18 vuoden aikana kysyntää A330 kokoluokan koneelle on ennusteiden mukaan 4000 koneyksilön verran. Lue myös:
|
|||