Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopteri saapui Helsinki-Vantaalle erikoiskuljetuksella 25. maaliskuuta. Valkoiseen suojamuoviin kääritty vikaantunut meripelastushelikopteri saapui huolto- ja korjaustoimia varten Vartiolentolaivueen Helsingin tukikohtaan. Rajavartiolaitos siirsi H215 Super Puma -meripelastushelikopterin (OH-HVP) vartiolentolaivueen Turun tukikohdasta Helsinki-Vantaalle torstaina 25. maaliskuuta. Valkoiseen suojamuoviin pakattu suurikokoinen helikopteri ei ole kovin yleinen näky Suomen tieverkostossa. Maantietä pitkin suoritetun erikoiskuljetussiirron taustalla on helikopterin päävaihteiston vikaantuminen, joka tapahtui noin kaksi viikkoa aiemmin. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan helikopterilla olisi lennetty edellisen kerran 7. maaliskuuta 2021. "Erikoiskuljetuksen syynä on päävaihteiston vikaantuminen ja tarvittavien varaosien pitkä toimitusaika. Helikopterilla on sen lisäksi alkamassa suurempi aikataulutettu vaatimusten mukainen 2000 lentotunnin kohdalla tehtävä määräaikaishuolto", kertoo Vartiolentolaivueen komentaja kommodori Matti Lallukka Lentoposti.fi:lle. "Pitkän toimitusajan takia emme tällä kertaa jääneet odottelemaan varaosien saapumista, vaan turvauduimme maakuljetukseen, jotta saamme suunnitellun huollon aloitettua ja koneen riviin kesäksi", jatkaa Lallukka. Vikaantunut Super Puma olisi voitu korjata myös Turun tukikohdassa. Tarkoituksenmukaisemman henkilöstön käytön takia helikopteri siirrettiin Helsinki-Vantaalle Vartiolentolaivueen tukikohtaan, jossa sille tehdään samalla suunnitelmien mukainen huolto. "Vallitseva Covid-19 -tilanne puoltaa myös siirtoa, koska tällöin eri tukikohtien henkilöstö ei kohtaa toisiaan", täsmentää Lallukka. Yksi meripelastushelikoptereista on nyt pidempään poissa vahvuudesta, sillä 2000 lentotunnin mukainen huolto kestää normaalisti noin 6-8 viikkoa. Itse vaihteiston asentamiseen ei kuluisi työnä muutamaa päivää pidempään. "Koronatilanne ja siihen liittyvät poikkeukselliset järjestelyt hidastavat tällä hetkellä hieman huoltojen ja korjausten toteuttamista. Itse huollon pituuteen vikaantumisella ei ole vaikutusta, takaisin käyttöön saamiseen vaikuttaa se milloin saamme toisen vaihteiston tilalle", jatkaa Lallukka. Rajavartiolaitoksen arvioiden mukaan pitkä suunniteltu huolto tullee vaikuttamaan kevään aikana lyhytaikaisesti myös operatiiviseen valmiuteen. Yhden kopterin huollon vaikutuksia kyetään kuitenkin pääosin paikkaamaan muilla resursseilla. Tällä hetkellä Vartiolentolaivueen käytössä on mm. kaksi Super Pumaa. "Päävaihteistojen vikaantuminen on ollut aikaisemmin harvinaista, mutta nyt meillä on valitettavasti kasaantunut useampi H215 vaihteisto samanaikaisesti huollettavaksi ja korjattavaksi, mikä hankaloittaa tilannetta", päättää Lallukka. Nyt huollon kohteena oleva OH-HVP on ensimmäinen kahdesta Vartiolentolaivueen vuonna 2016 Suomeen saapuneista uudesta H215 Super Puma -helikopterista. Niiden lisäksi käytössä on kolme vanhempaa Super Pumaa, jotka läpikäyvät laajan modifikaation (Ohessa kuva ensimmäisen kopterin modifikaatiosta). Muutostöiden jälkeen kolme vanhempaa helikopteria vastaavat kahta uutta Super Pumaa. MH Lue myös:
|
|||