Estonian Air paransi tulostaan vuoden toisella neljänneksellä. Yhtiön liikevaihto kasvoi toisen neljänneksen aikana 20 prosenttia 19,5 miljoonaan euroon ja tappiot laskivat 80 prosenttia ollen enää 0,9 miljoonaa euroa. Työnalla on myös uusi laivastosuunnitelma. "Tulokset osoittavat, että uudellenjärjestelysuunnitelmamme toimii", sanoo Estonian Air:n toimitusjohtaja Jan Palmér. "Vahvistuksen asiaa tuo kesäkuun tulos, joka on ensimmäinen positiivinen kuukausi lähes kolmeen vuoteen". Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana liikevaihto oli 37,5 miljoonaa euro eli noin 19 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2012. Tappiota syntyi koko puolivuotiskauden aikana 5,8 mijoonaa euroa eli noin 60 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vuoden 2013 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana Estonian Air kuljetti 275 000 matkustajaa, joka on noin 35 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Lentojen määrä oli laskenut 41 prosenttia edellisvuodesta. Työntekijämäärää on edellisvuoteen verrattuna vähennetty huimat 48 prosenttia 341:stä työntekijästä 171:een. "Estonian Air:n tavoitteena on tarjota Virolaisille kaksi päivittäistä lentoyhteyttä strategisesti tärkeisiin kohteisiin", jatkaa Palmér. "Kaikki pienet maat Europpassa ovat riippuvaisia näistä yhteyksistä ja me olemme sitoutuneet tarjoamaan yhteydet asiakkaillemme". Laivastosuunnitelma työn alla Estonian Air:n toimitusjohtajan mukaan yhtiöllä on edessään vielä joitakin uudistamissuunnitelman mukaisia askelia. "Parhaillaan operoimme kahdella eri konetyypillä. Vuoden 2015 jälkeen käytössämme on vain yksi regionaalisuihkukonetyyppi ja parhaillaa kartoitamme vaihtoehtoja", kertoo Palmer. Estonian Air:n laivastossa on kolme Bombardier CRJ- ja neljä Embraer E170-konetta. Embraer-koneet on vuokrattu Finnairilta ja niistä yksi on uudelleen vuokrattu Liettuaan Air Lituanican käyttöön. Estonian Air operoi Tallinnasta Tukholmaan, Kööpenhaminaan, Amsterdamiin, Brysseliin, Osloon, Moskovaan, Pietariin, Kieviin, Vilnaan ja Trondheimiin. Kesäreitteinä lennetään myös Pariisiin ja Nizzaan.
|
|||