Euroopan komissio ehdottaa asetusta yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan toteuttamisesta. Sen tavoitteena on parantaa eurooppalaisen ilmatilan organisoinnin ja hallinnan yleistä tehokkuutta. Yhtenäistä eurooppalaista ilmatilaa on kehitetty aiemmin jo kahdella lainsäädäntöpaketilla. Suomen hallituksen mukaan lennonjohtopalveluiden tiivis yhteistyö siviili- ja sotilasilmailun toimijoiden välillä on säilytettävä. Myös sääpalvelulle asetetaan turvallisuuteen ja maanpuolustukseen liittyvät kansalliset vaatimukset. Nyt ehdotetulla asetuksella halutaan uudistaa lennonvarmistuspalveluja tarjoavaa toimialaa ja lisätä ilmaliikenteen hallintajärjestelmän kapasiteettia. Tätä kautta voidaan saavuttaa suorempia lentoreittejä, säästöjä lentoajoissa, täsmällisempiä lentoaikatauluja ja vähemmän ilmaliikenteen päästöjä. Ehdotukset koskevat pääosin siviili-ilmailua. Euroopan komisso teki jo lokakuussa 2001 ehdotuksen Single European Skyn eli Euroopan lennonjohtoalueiden yhtenäistämisestä. Vuoden 2012 aikana komission esityksen mukaisesti käyttöönotettujen ilmatilalohkojen ensimmäinen arviointi aika on vuosien 2012-2014 aikana. Euroopassa on tällä hetkellä yhteensä yhdeksän lohkoa. Asetusehdotuksessa esitetään joustavuutta yhteistyöhön eri lohkojen välillä suorituskyvyn parantamiseksi.
Suomen lentotiedotusalueella näiden palvelujen tarjoajaksi on nimetty valtion omistama Finavia Oyj lukuun ottamatta Seinäjoen, Mikkelin ja Sodankylän lentopaikkojen lentotiedotusvyöhykkeitä. Asetusehdotus ei edellytä muutosta ilmaliikennepalvelujen nimeämiseen. Finavia on käynyt neuvotteluja Suomen Lennonjohtajien yhdistyksen kanssa Suomen alulennonjohdon siirtämisestä Tampereelta Helsinki-Vantaalle. Finavian yt-neuvottelut päättyivät elokuussa 2013 ja siirtosuunnitelmia päätettiin jatkaa. Siviili- ja sotilasilmailu toimivat Suomessa niin sanotun integroidun lennonvarmistusjärjestelmän puitteissa, mikä tarkoittaa, että ne käyttävät yhteisiä lennonjohtorakenteita, yhteistoimintalentoasemia, tietojärjestelmiä ja henkilöstöä.
Turvallisuutta unohtamatta Finavia ilmoitti yt-neuvotteluidensa päätteeksi mahdollisesta lennonneuvontapalveluiden ulkopistamisesta. siirto tehtäisiin ilmeisesti Viroon. Lennonneuvontapalvelut keskitettiin Helsinki-Vantaalle Lennonneuvontapalvelut -yksikölle vuoden 2010 aikana ja lentoasemille jäi vain itsepalvelubriefing. Lue myös:
|
|||