”Lentoasemien lumiosaaminen luo edellytykset ympärivuotiselle lentoliikenteelle Suomessa. Finavia haluaa varmistaa, että lentoasemien toimintakyky lumiolosuhteissa säilyy kansainvälisesti kärkitasolla”, sanoo tekninen johtaja Henri Hansson Finaviasta. "Lentoasemiemme toiminnan ja sitä kautta lentoliikenteen mahdollistaminen erilaisissa keliolosuhteissa on Finavian asiakaspalvelun kulmakiviä, sillä lentomatkustajat ja lentoyhtiöt odottavat lentoliikenteeltä monia muita liikennemuotoja suurempaa toimintavarmuutta myös vaativissa sääoloissa."
”Olemme kehittäneet konetoimittajan kanssa lumiosaamista tiiviissä yhteistyössä jo vuosia, joten on erittäin hyvä, että kotimainen toimittaja myös menestyi kilpailutuksessa. Näin lentoasemille tehtävät isot investoinnit tukevat myös työllisyyttä Suomessa”, Hansson toteaa. Finavian konekaluston mitoitusikä on 20 vuotta, mutta hyvällä huollolla yksittäisten koneiden käyttöikä on pidempi. Konekalustoa kierrätetään lentoasemaverkostossa, sillä käyttöiältään vanhemmat koneet toimivat hyvin vähäliikenteisemmillä kentillä, joilla käyttötunnit ovat vähäisempiä.
Sään ja kelin muutosten hallinta perustuu pitkäaikaiseen prosessi- ja tuotekehitykseen, jossa mm. säätietojen ja -mallien hyödyntäminen eri teknologioilla antaa vahvan taustan suunnitteluun ja operatiiviseen toimintaan. Finavia on saanut useina talvina runsaasti kansainvälistä huomiota Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintavarmuudesta vaativissa lumiolosuhteissa. Lumiosaaminen on kansainvälisesti huipputasolla myös muilla Finavian ylläpitämillä lentoasemilla.
|
|||