Kiinnostus trendikkäisiin kaupunkilomiin Euroopan suurimmissa pääkaupungeissa siivitti lentoliikenteen kasvua. Finavian julkistamissa vuoden 2013 matkustajatilastoissa Tukholma säilytti ylivoimaisen asemansa Euroopan suosikkikohteena.
Tukholma onnistui kasvattamaan matkustajamääräänsä 0,9 prosenttia yhteensä 1 292 041 matkustajaan. Seuraavaksi suosituimpia olivat Lontoo (+9 %), Kööpenhamina (-10 %), Frankfurt (-5 %) ja Pariisi (+9 %). Euroopan kohteista vuoden suurimmat nousijat olivat Barcelona (+59 %), Budapest (+19 %), Antalya (+16 %) ja Berliini (+14 %). Trendikohteeksi nousseeseen Berliiniin matkusti 372 048 henkilöä. Suosiotaan huimasti kasvattaneeseen Barcelonaan matkan puolestaan taittoi yli neljännesmiljoona matkustajaa (253 361). Euroopan viidestä suosituimmasta määränpäästä kaksi suurta ja klassista kaupunkilomakohdetta, Pariisi ja Lontoo, ylsivät lähes kymmenen prosentin kasvuun. Antalyan ohella muutkin perinteiset rantalomakohteet kasvattivat matkustajamääriään, esimerkiksi Las Palmas ja Teneriffa molemmat reilut viisi prosenttia. Euroopan kohteista eniten laski matkustaminen Kööpenhaminaan (-10 %) ja Riikaan (-15 %).
Euroopan ulkopuolisista lentokohteista suosituin oli edellisvuoden tapaan Bangkok, johon suuntautunut matkustajaliikenne kasvoi 0,6 prosenttia. Kymmenestä suurimmasta Euroopan ulkopuolisesta kohteesta vahvimpia kasvulukuja nähtiin liikenteessä Tokioon (+17 %) ja Souliin (+10 %). Kasvuprosentiltaan pienempiä mutta matkustajamääriltään viiden suurimman joukkoon sijoittuvia kohteita olivat Hongkong (+5 %) ja New York (+4 %). Matkustajamäärät kasvoivat myös lennoilla Chongqingiin (+51 %), Torontoon (+13 %) ja Nagoyaan (+9 %). Lähi-idässä vahvistuivat Tel Aviv (+176 %) ja Dubai (+11 %). Euroopan ulkopuolisista kohteista matkustajamäärät vähenivät suhteellisesti eniten liikenteessä Chicagoon (-47 %), Phuketiin (-33 %), ja Hurghadaan (-33 %). Finavian lentoasemilla oli vuonna 2013 yhteensä 19 012 664 matkustajaa. Näistä kotimaan matkustajia oli 26 % ja kansainvälisiä matkustajia 74 %.
Lue myös:
|
|||