Finavia ulkoisti Helsinki-Vantaan lentoaseman IT-palvelut

EFHK_checkin_automaattiFinavia ja Corenet Oy ovat tehneet sopimuksen Helsinki-Vantaan lentoaseman IT Services -yksikön siirtämisestä 15.1 liikkeen luovutuksena Corenet Oy:lle. IT Services huoltaa ja ylläpitää Helsinki-Vantaan lentoaseman järjestelmiä ja laitteita. Liikkeenluovutuksen yhteydessä siirtyy yhteensä 7 henkilöä Corenetiin.

Finavian ja Corenetin sopimuksen mukaan Helsinki-Vantaan lentoaseman tiettyjen teknisten järjestelmien viankorjaus sekä huolto- ja tukipalvelut siirtyvät Corenetin vastuulle. Sopimus kattaa lentoasemaprosessien hallintaan liittyvät, mm. lähtöselvitys-, portti- ja informaatiojärjestelmät.

15.1.2013 voimaan astuva sopimus on aluksi kolmivuotinen ja siihen sisältyy kahden vuoden jatko-optio.

"Uusien toimintatapojen johdosta voimme toimia kustannustehokkaasti ja palvella lentomatkustajiamme sekä lentoyhtiöitä entistäkin paremmin. Corenetin kanssa solmitun sopimuksen keskeisiä hyötyjä ovat esimerkiksi palvelujen skaalautuvuus ja laajennettavuus 24/7 –palveluiksi," kertoo Helsinki-Vantaan Passengers -toiminnoista vastaava johtaja Marko Tikkanen.

Corenet vastaa jo ennestään Finavian lennonvarmistuksen varmistavien verkkoyhteyksien toimittamisesta. Kesällä 2012 solmittu kolmivuotinen jatkosopimus langattomien verkkoyhteyspalvelujen toimittamisesta kaikille Finavian lentokentille Suomessa on optioineen voimassa jopa vuoteen 2019 asti.

Useat yhteiskunnan ydintoiminnot sähkönjakelusta lennonjohtoon ovat Corenetin rakentamien ja valvomien verkkojen varassa. Haastaviin tarpeisiin ja ympäristöihin erikoistunut suomalainen Corenet suunnittelee ja rakentaa halutun kapasiteetin, kattavuuden ja toimivuustakuun tietoverkot minne tahansa, myös liikkuvaan kalustoon. Corenetin palveluksessa on noin 200 verkkoteknologioiden ja telematiikan asiantuntijaa.