Japanin maa-, infrastruktuuri-, kuljetus- ja matkailuministeriö MLIT julkisti loput uudet lähtöaikaslotit Tokion keskustan viereen Hanedaan. Sloteista valtaosa meni japanilaisoperaattoreille All Nippon Airwaysille ja Japan Airlinesille. Kaksi sloteista myönnettiin Suomen ja Japanin välillä ja toinen niistä kotimaiselle operaattorille eli Finnairille. Japani haluaa kasvattaa matkailijamääriään ja erityisesti mahdollistaa enemmän lentoja Tokioon kesän 2020 olympialaisten aikaan. Hanedan lisäslotit ovat mahdollisia ilmatilamuutosten myötä, jonka seurauksena käyttöön otetaan uusia tulo- ja lähtöreittejä. Tokion Hanedan lentokenttä sijaitsee vain noin 15 kilometrin päässä kaupungin keskustasta, kun Naritan lentokenttä sijaitsee kaukana Tokiosta. Hanedan lentokentän kautta kulkee vuosittain 85 miljoonaa matkustajaa, joka tekee siitä maailman neljänneksi suurimman lentoaseman. Kaikkiaan Tokion Hanedaan (Tokyo International Airport Haneda) lisätään 50 päivittäistä lentoja. Lähtösloteista puolet julkistettiin jo keväällä 2019 (Lue aikaisempi uutisemme aiheesta tämän uutisen lopussa olevasta linkistä) ja loput jaettiin 2. syyskuuta. Hanedaan tulee siis noin 39 000 vuosittaista lisälentoa kesäaikataulukaudesta 2020 eli 23. maaliskuuta lähtien. Slotteja Hanedaan jaettiin lentoliikenteelle Yhdysvalloista (24), Kiinasta (8), Venäjältä (4), Australiasta (4), Intiasta (2), Italiasta (2), Turkista (2), Suomesta (2), Koko Skandinavian alueelle eli Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan (2). Näistä viidestä kymmenestä slotista puolet on japanilaisoperaattoreille ja puolet maiden kotimaisille operaattoreille. Osa sloteista mahdollistaa täysin uuden reittiyhteyden Hanedaan vaikka osa onkin ainoastaan lisälentoja. Kiinan osalta slottien odotetaan tuovan helpotusta erityisesti Pekingin ja Shanghain kovaan kysyntään. Suomessa operaattori on Finnair, joka saa näin mahdollisuuden avata reitin Hanedaan. Tämän mahdollisuuden Japanin-liikenteeseen panostava yhtiö varmasti käyttää. Suomeen suuntautuva japanilaisoperaattorin slotti menee Japan Airlinesille, joka lentää jo nykyisin Tokion Naritasta Helsinki-Vantaalle. Muualle Skandinaviaan suunnattu slotti puolestaan meni All Nippon Airwaysille. Näin ollen ollen Oneworld-yhtiöiden Finnairin, Japan Airlinesin ja British Airwaysin yhteinen Siberian Joint Business (SJB) -hanke saa merkittävästi lisälentoja Euroopan ja Japanin välille. Erityistä on se, että nyt slotteja saatiin Hanedaan, jonne Euroopasta ovat perinteisesti lentäneet Star Alliancen lentoyhtiöt Lufthansa ja ANA. Suomalaisyhtiö Finnair on merkittävä toimija Eurooppa-Aasia -liikenteessä, kun se lentää talvikaudella 2019 jo viiteen kohteeseen Japanissa. Finnair yhdistää Suomen Helsinki-Vantaalta Tokioon, Osakaan, Nagoyaan, Fukuokaan ja talvikaudella Sapporoon. Suomesta Tokion Naritaan lentää siis myös Japan Airlines. Japanin MLIT:n tavoitteena on houkutella maahan vuoden 2020 aikana 40 miljoonaa matkailijaa. Yksi suurin tekijä matkailun kasvulle Japanissa vuonna 2020 on Tokion kesäolympialaiset. Tokion 2020 (XXXII) kesäolympialaiset ja paralympialaiset alkavat 24. heinäkuuta 2020. Finnairin laivasto kasvaa vuonna 2020 kahdella uudella Airbus A350-900 -koneella. Tarkempia toimitusaikatauluja yhtiö ei ole kertonut. Myös mahdollisesta reittiavauksesta Hanedaan ei ole vielä kerrottu. Lue myös aikaisempi uutisemme aiheesta:
|
|||