Flybe Finlandin toiminnan järjestelyt vaikuttaisivat olevan käynnistymässä. Yhtiön ATR 72-500 -kone OH-ATF on alkuviikolla palannut huollosta kokovalkoisena ilman yhtiövärejä. Flybe UK luopui yhdessä Finnairin kanssa omistamansa Flybe Nordicin osakkeista viime marraskuussa. Nordic omistaa koneita operoivan Flybe Finlandin. Finnair tiedotti Flybe Nordicin osakeita koskevasta aiesopimuksesta 7. tammikuuta 2015. Englantilaisen Flybe UK Ltd:n 60 %:n osuus siirtyy suomalaisille StaffPointille ja Oy G.W. Sohlberg Ab:lle (GWS) yhden euron kauppahinnalla. Uudet omistusosuudet olisivat kauppojen toteutumisen jälkeen Staffpoint 45 %, GWS 15 % ja Finnair 40 %. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksyi Flybe Nordic AB:n osakkeita koskevan kaupan tammikuun lopussa. Sen odotetaan toteutuvan lopullisesti lähiaikoina. Flybe Nordic omistaa kokonaan suomalaisen tytäryhtiönsä, alueellisen lentämisen operoinnista vastaavan Flybe Finlandin osakekannan. Yhtiö operoi Finnairin puolesta lentoja Helsingistä useisiin kotimaan ja Euroopan kohteisiin sopimuslentämisenä. Flybe Finland lentää lisäksi omalla riskillään joihinkin kohteisiin. Yhtiön käyttämät ATR 72-500 -potkuriturbiinikoneet siirtyivät Finnairille kaupassa, jossa se ja Flybe UK ostivat aiemmin nimellä Finnish Commuter Airlines toimineen yhtiön (Finncomm). Koneet lentävät nyt Flyben maalauskaaviossa. Flybe Finland aloitti codeshare-lentojen operoimisen elokuussa 2011 ATR 72 -koneilla ja kahdella Embraer 170 -koneella. Lokakuussa 2012 yhteistyö laajeni koskemaan Euroopan liikennettä Finnairin Embraer 190 -koneilla sopimuslentoina. Flybe Finland on sittemmin operoinut noin kolmasosaa Finnairin Euroopan liikenteestä. Yhteensä yhdeksästä Flybe Finlandin käyttämästä Finnairin omistamasta Embraer ja ATR-lentokoneesta on tehty aiesopimukset myynnistä ja takaisinvuokrausesta leasing-yhtiöiden kanssa. Ne toteutuvat maaliskuun 2015 loppuun mennessä. Finnair jatkaa koneiden edelleenvuokrausta Flybelle. Siitä, miten Finnair vastaisuudessa aikoo järjestää alueellisen lentämisen, ei ole vielä tietoa. Blankko maalaus OH-ATF:ssä kertoo koneen odottavan uutta yhtiöväritystä. Vaihtoehtoisesti se olisi voinut merkitä myös koneen saattamista myyntikuntoon. Ainakaan tässä vaiheessa liikenneohjelmaa ei olla supistamassa. Flybe Finlandin toimintaa jatkettaessa yhtiö pitää kuitenkin brändätä uudelleen. Vanhoja Flybe-värejä voi käyttää 12 kuukauden siirtymäkauden ajan. Uudesta ulkoasusta ja nimestä ei ole vielä tietoa. Embraer 190 -koneet lentävät yhä Finnairin väreissä. Ehkä myös ATR-kalusto voisi päätyä kantamaan samaa liveryä. Oven vieressä olevassa tarrassa voisi sitten lukea "Operated by X". Finnairin pääkonttorin pöytälaatikoista löytynee edelleen vanhoja kunnon lentoyhtiönimiä kuten Aero, Karair ja Finnaviation. Finnairin alkuvuosikymmenten perinteikäs nimi Aero on jo kerran aiemmin elvytettykin, mutta se katosi taivailta uudelleen vuonna 2008 (kuva yllä). Luvassa voi toki olla myös täysin uusi nimi Flybe Finlandille - tai sitten kokonaan uudenlaisia Finnairin alueellisen lentämisen järjestelyjä. Tappiollisen toiminnan jatkaminen ei kuitenkaan tule kyseeseen, painotettiin tilinpäätöstä julkistettaessa. +TT+ Lue lisää Flybe Finland järjestelyistä:
|
|||