Onnettomuuden tapahtuessa käynnissä oli kaksi vastaan yksi kaartotaisteluharjoitus. Onnettomuuskoneet pyrkivät torjumaan yhdessä kolmatta konetta. Sää oli tapahtumahetkellä hyvä.
"Toinen ohjaajista teki virheellisen havainnon toisen koneen korkeudesta, paikasta sekä lentosuunnasta ennen viimeisen ammuntasyöksyn aloittamista. Tämän seurauksena koneet ajautuivat risteäville lentoradoille", kuvailee majuri Pekkala Ilmavoimien tiedotteessa.
Väärän tilannekuvan jälkeen eri tekijät johtivat yhteentörmäykseen ilmassa. Siipikoneen (HW-369) oletus johtokoneen (HW-372) lentoradasta oli erheellinen ja johtokone tuli eteen yllättävästä suunnasta. Koneet törmäsivät yhteen suurehkolla nopeudella.
Siipikoneen ohjaaja pelastautui heittoistuimella eikä hän loukkaantunut vakavasti. Johtokoneen ohjaamo katkesi, joka aiheutti koneen hajoamiseen kahteen osaan. Johtokoneen ohjaaja menehtyi törmäyksessä. Myös heittoistuin vaurioitui törmäyksessä, joten pelastautumismahdollisuuksia ei muutenkaan todennäköisesti olisi ollut. Kolmannen harjoitukseen osallistuneen Hawk-koneen (HW-373) ohjaaja ilmoitti lennonjohdolle turmasta kello 12.08. Lentäjä ei nähnyt varsinaista törmäystä mutta havaitsi ilmassa putoavia koneen osia. Pelastustoimet pääsivät käyntiin erittäin nopeasti ja ambulanssi oli pelastuneen ohjaajan luona jo kello 13.10.
Turmassa mukana olleiden Hawkien lentäjät olivat kokeneita ilmataisteluopettajia. Siipikoneen heittoistuinhypyn tehnyt lentäjä on jo palannut takaisin lentopalvelukseen.
Ilmavoimat suoritti useita välittömiä toimia lentoturman jälkeen. HW-kalusto asetettiin lentokieltoon vuorokaudeksi, kunnes saatiin varmuus heittoistuimen toiminnasta. Ilmataistelun näkemis- ja väistämissäännöt kerrattiin ohjaajille. Onnettomuustutkintaryhmä esittää lentoturvallisuuden kehittämiseksi, että ilmataisteluun liittyvää ohjeistusta tarkennetaan etenkin radiopuhelinliikenteen osalta. Käytännössä ilmataistelun aikana tapahtuvaa kommunikaatiota lisätään parantamaan ohjaajien tilannetietoisuutta.
Päivitys 13.17: Lisätty majuri Mikko Pekkalan kommentit. Lue myös:
|
|||