Finavia sulki Helsinki-Vantaan kiitotien 04L/22R lentoliikenteeltä maanantaina 30. maaliskuuta. Kolmoskiitotie on käytännössä kokonaan poissa käytöstä 31. toukokuuta 2020 saakka muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Lentoliikenne on vähentynyt merkittävästi ja jäljellä olevat lennot käyttävät muita kiitoteitä. Vaikka yksi Helsinki-Vantaan lentoaseman päälähtö- ja päälaskukiitotiestä on poissa käytöstä 31. toukokuuta saakka ei sen vaikutukset lentomelun kohdistumiseen eri alueille ole todennäköisesti merkittävää. Lentoliikenne on Suomessa ja Helsinki-Vantaalla vähentynyt koronapandemian seurauksena yli 80 prosenttia. Jäljellä oleva lentoliikenne käyttää läntisten tuulten aikana lähtöihin pääsääntöisesti kiitotietä 22L ja koneen nousevat ilmaan Vantaan ja Espoon ylle. Päälaskukiitoteinä ovat 15 kuten normaalisti sekä 22L. Lentomelu kohdistuu siten Nurmijärven ja Keravan suuntaan. Itätuulella ja kovilla pohjoistuulilla Helsinki-Vantaalla käytetään lentoonlähtöön ja laskuun kiitotietä 04R eli laskeva liikenne saapuu Espoon ja Länsi-Vantaan yltä ja lähtevä liikenne nousee Itä-Vantaalle. Kiitotie 04//22R on tarvittaessa otettavissa käyttöön puolen tunnin varoajalla ja todennäköinen käyttö toteutuu vain huonon näkyvyyden olosuhteiden (LVP, (Low Visibility Procedures) vallitessa. Kiitotielle 04L on tarjolla CAT III -luokan ILS-tarkkuusmittarilähestymismenetelmä. Kiitotien ollessa suljettuna voidaan Helsinki-Vantaan lentoaseman pelastusmiehistön tarvetta pitää normaalia alempana, kun yksi pelastusasema voidaan pitää tarvittaessa miehittämättä. Lentoliikenteen elpyessä voidaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kapasiteetti nostaa nopeasti normaalille tasolle. Lue myös:
|
|||