Finavia tilaa Helsinki-Vantaan lentoaseman jättimäisen laajennukseen hankitaan kymmeniä uusia matkustajasiltoja. Vuoteen 2020 mennessä toteutettavaan laajennukseen tarvitaan enimmillään jopa 33 uutta matkustajasiltaa. Finavia on hankkimassa terminaalilaajennukseen uusia matkustajasiltoja 2-17 paikalle. Uutuutena ovat hankinnan myötä Helsinki-Vantaalle asennettavat kaksiputkiset matkustajasillat eli ns. Dual Boarding -sillat (ne näkyvät otsikkokuvassa). Toimitukseen sisältyy matkustajasiltojen suunnittelu, valmistus, kuljetus, asennus, käyttöönotto ja henkilöstön koulutus sekä erikseen sovittavia jälkihuoltopalveluja. Matkustajasillat tilataan 1-4 erässä. Hankittavat matkustajasillat ovat ns. ajettavia eli ADB-tyyppisiä (Apron Drive Bridge) siltoja ja ovat suunniteltu sekä rakennettu juuri lentoasemakäyttöön. Kyseessä on pyörillä oleva, portaalilla varustettu matkustajasilta, jota on mahdollista liikuttaa sivuttais- ja pituusliikkeen sekä matkustajasillan korkeuden suhteen hydrauliikkasylintereillä. Valittavalle toimittajalle asetettiin rajoituksia ainakin viiden vastaavan ADB-matkustajasillan aiemmsta toimituksista vastaavankaltaisiin sääolosuhteisiin kuin Helsinki-Vantaalla Käytännössä se tarkoittaa -20 - +30 celsiusasteen ulkolämpötilavaihtelua sekä siihen liittyviä veden eri olomuotoja kuten veden jäätymistä tai lumen sulamista. Talvikauden toimivuus on ehdoton edellytys Helsinki-Vantaan operaatioiden sujuvuuden turvaamisessa. Lisäksi valmistajan on pitänyt toimittaa viimeisen kolmen vuoden aikana laajarunkokoneille eli E- ja F-kategorian koneille sopivia matkustajasiltoja. Tilaukseen on sidottu myös mahdollinen optio ilmastointijärjestelmästä. Ns. Preconditoned Cabin Air Unitin avulla lentokoneisiin voitaisiin syöttää jäähdytettyä ilmaa ilman koneen oman APU-laitteiston (Auxiliary Power Unit -suihkuturbiini) käyttöä. Ratkaisu tuo pitkällä aikavälillä merkittävää polttoaineensäästöä sekä vähentää päästöjä. Laajarunkokoneiden käyttöön tulevat kaksoissillat mahdollistavat aiempaa nopeamman koneenkäännön ja helpottavat lentoyhtiöiden aikataulupaineita. Maassa ollessa kone valmistellaan seuraavalle lennolle, joka vaatii siivouksen catering-tavaroiden vaihdon, tankkaamisen sekä mahdolliset huoltotoimet. Uusien matkustajasiltojen avulla koneeseen nousu tapahtuu samanaikaisesti kahta eri käytävää pitkin: toinen vie koneen etuosaan ja toinen keskiosaan. Koneeseen nousu ja koneesta poistuminen sujuvat niiden avulla huomattavasti nykyistä nopeammin. Tämä parantaa myös matkustajien palvelutasoa. Finavia on lisäksi investoinut Helsinki-Vantaan terminaaliin myös mm. lähtöporttien matkalipunlukijoihin. Jo käytössä olevat automaattoportit nopeuttavat laajarunkokoneen koneeseen nousuun tarvittavaa aikaa nopa yhdeksän minuuttia verrattuna perinteiseen tapaan käyttäen kolmea virkailijaa. Nykyisin sama työ voidaan hoitaa yhden virkailijan ja kahden automaattisen e-gate -automaattiportin avulla.
|
|||