Helsinki-Vantaan terminaalille uusi sisäänkäynti - ALA:n ehdotus City Hall voitti suunittelukilpailun

Helsinki_Airport_T2_uusi_1Suomalaisen Arkkitehtitoimisto ALA Oy:n ehdotus City Hall voitti Finavian suunittelukilpailun Helsinki-Vantaan lentoaseman uudesta sisäänkäynnistä. Lentoasemalla alkaa jätti-investoinnin seuraava vaihe, kun lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi.

Nykyisen terminaalin eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue. Uudisosaan rakennetaan tilat lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten.

Helsinki_Airport_T2_ilmakuva_kesaTerminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan näin runsaasti lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi.

Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan kesän 2018 jälkeen

Ilmakuvanäkymästä vasemmalta puuttuu lähes valmis eteläsiipi ja parhaillaan rakentuva länsisiipi. Jälikimmäisen osalta rakennustyöt käynnistyivät syksyllä 2016 (Helsinki-Vantaan terminaalin länsisiiven rakentaminen käynnistyi). Parhaillaan käynnissä on siis etelä- ja länsisiiven, sekä keskusaukion rakennustyöt (Helsinki-Vantaan mittava laajennushanke etenee - työn alla kaksi siipeä ja keskusaukio).

EFHK_S_ja_W_siivet_2017_2Laajennus rakennetaan nykyisen pysäköintitalo P1/P2:n tilalle. Sen sisäänkäynti täydentyy terminaalin edessä sijaitsevalla aukiolla.

Finavia järjesti terminaali 2:n laajentamiseen tähtäävän suunnittelukilpailun, jonka tulokset julkistettiin 5. kesäkuuta 2017. Kilpailun voittajaksi valittiin suomalaisen Arkkitehtitoimisto ALA Oy:n ehdotus City Hall. Työryhmässä olivat mukana myös Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland.

Kilpailulautakunnan puheenjohtaja ja lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kuvailee voittanutta City Hallia kokonaisuudeksi, jonka arkkitehtuuri on mieleenpainuvaa ja avaraa.

HEL_Haapasaari_laajennus"Helsinki-Vantaa on vuosien saatossa rakentunut pala palalta, ja terminaalin osat edustavat eri vuosikymmenten suunnittelua ja arkkitehtuuria. City Hall kokoaa nämä kaikki näyttäväksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa sujuvan matkustajapolun terminaalin ovelta lentokoneen istuimelle", sanoo Haapasaari.

Lentoaseman maamerkiksi nousevat uuden sisäänkäynnin vaikuttava puinen katto ja edusta-alueen avara keskusaukio. Katon yhtenä esikuvana on Tapio Wirkkalan lentokonevanerista tehty Ultima Thule -veistos.

Helsinki_Airport_T2_puutarhaLaila Pullisen Aurinko tunturissa -teos on ollut esillä lentoasemalla vuodesta 1969. Pullisen kuparireliefi ilmentää aurinkoa ja Lapin jylhää tunturimaisemaa. Näin voi sanoa myös terminaalin eteen rakennettavasta aaltoilevasta keskusaukiosta.

"Uudistuva Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa myös Suomeen saapuville matkustajille erinomaisen palvelukokemuksen ja myönteisen ensikosketuksen maastamme", sanoo Haapasaari.


Lentoasema linkittyy paremmin eri liikennemuotojen osaksi

Suunnittelukilpailun tavoitteena oli laatia ehdotus paitsi terminaali 2:n laajentamiseksi myös Helsinki_Airport_T2_ilmakuva_talvilentoaseman aluesuunnitelmaksi. Näin lentoasema voitaisiin nykyistä paremmin linkittää osaksi eri liikennemuotoja.

"Helsinki-Vantaa on jo nyt paitsi merkittävä eurooppalainen lentoliikenteen solmukohta myös Suomen suurimpia bussi- ja junaliikenteen keskittymiä, jonka kautta kuljetaan Venäjälle, Tallinnaan, Baltiaan ja Pohjoismaihin", sanoo Haapasaari.

Helsinki_Airport_T2_checkinSuunnittelukilpailun voittaneen ehdotuksen takana on työryhmä, johon kuuluvat ALA Oy:stä arkkitehdit SAFA Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston avustajinaan arkkitehdit SAFA Lotta Kindberg, Pauliina Rossi ja Petri Herrala sekä arkkitehtiopiskelijat David Gallo ja Rachel Murray.

Lisäksi mukana olivat HKP:stä arkkitehdit SAFA Pekka Leskelä ja Mikko Suvisto sekä Ramboll Finlandista Jukka Sirén. Konsultteina toimivat Ramboll Finlandista Pekka Kuorikoski, Pekka Ahola, Juha Åberg, Rauno Laatikainen ja Juho Suolahti. Visualisoinneista vastasivat VIZarchin Petra Grísová, Vratislav Zíka ja Jakub Frolík.

"Lentoasemat ovat typologisesti harvoja uusia, modernin ajan rakennuksia. Matkustajat virtaavat niiden läpi kontrolloidusti ja toiminta on prosessinomaista, mutta niiden ilme ja tunnelma ovat aina tärkeitä. Lentoasema on seikkailujen lähtöpiste sekä paikka, joka toivottaa tervetulleeksi. City Hallin suunnittelussa kauneutta ja romantiikkaakaan ei ole unohdettu", sanoo Arkkitehtitoimisto ALA:n osakas Juho Grönholm.

Helsinki_Airport_T2_entranceFinavian 900 miljoonan euron kehitysohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa sekä kansainvälisessä lentoasemien kilpailussa että Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana.

Kansainvälisesti kilpailukykyinen lentoasema on koko Suomen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja sen avulla voidaan säilyttää suomalaisten hyvät lentoyhteydet ympäri maailmaa. Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan palvella 20 miljoonaa vuotuista matkustajaa vuonna 2020.

Lue myös: