Edelleen rullauskunnossa olevalla Avro Vulcan (XM655) -pommikoneella oli määrä tehdä nopean rullauksen esiintyminen sunnuntaina 18. syyskuuta Wellesbourne Mountfordin lentokentällä. Tapahtuma on kuitenkin peruttu, sillä koneyksilö luisui ulos kiitotien päädystä perjantaina 16. syyskuuta suoritetuissa harjoituksissa.
Alustavien tietojen mukaan onnettomuus olisi johtunut viallisesta nopeusmittarista, jonka seurauksen koneen moottorit olivat liian suurella teholla kaksi sekuntia suunniteltua pidempään. Tämä ehti nostaa nopeuden liian suureksi tarjolla olleeseen pysähtymismatkaan nähden.
RAF:n jälkeen kone siirtyi yksityisomistukseen ja tarkoitus oli jatkaa lentoja. Kustannukset olivat liian suuret ja kone jäi rapistumaan. Omistajavaihdoksen jälkeen konetta kunnostettiin ja sillä suoritettiin ensimmäiset rullausnäytökset helmikuussa 1997. Tämän jälkeen konetta esiteltiin rullausnäytöksissä lähes vuosittain aina vuoteen 2016 saakka. Viimeinen siviilirekisterissä ollut lentävä Vulcan (XH558, G-VLCN) puolestaan jäi lopullisesti maahan lokakuussa 2015. Tätä ennen se esiintyi lentonäytöksien vetonaulana. Tämä koneyksilö on edelleen rullauskuntoinen. Isossa-Britanniassa on myös kolmas rullauskuntoinen Vulcan (XL426). Kaikkiaan Avro Vulcaneita valmistui vuosien 1956 ja 1965 välillä 136 konetta.
Vulcanin ohjaamossa oli kahden hengen miehistö ja alemmalla tasolla toimivat radisti, tutkaoperaattori sekä navigaattori. Koneilla oli määrä lentää yhdensuuntainen tehtävä Neuvostoliittoon ja pudottaa ydinpommit ennalta määriteltyihin kohteisiin. Paluuta kotimaan ei olisi ollut, koska vastapuolen ydinohjusten arvioitiin siinä vaiheessa jo tehneen tehtävänsä.
Seuraavissa vaiheissa kyky korvattiin kuninkaallisen laivaston sukellusveneillä Polaris-ohjelmalla sekä RAF:n Sepecat Jaguar ja Panavia Tornado -koneilla. RAF käytti Vulcan-pommikoneita vielä Falklandin sodassa vuonna 1982. Konetyypillä tehtiin tuolloin pisimmän pommituslennon ennätys. Tuolloiset pommistuslennot Ascensionsaarelta Port Stanleyn lentokentälle olivat mitaltaan noin 12 200 kilometriä ja edestakainen matka kesti 16 tuntia. Mittava ja monimutkainen operaatio toteutettiin siten, että 11 Victor K2 -ilmatankkauskonetta tuki yhtä Vulcan -pommikonetta samalla tankaten toisiaan. RAF:n saavuttama ennätys rikottiin vasta Persianlahden sodassa.
|
|||