Finavia havittelee suuria uudistuksia Helsinki-Vantaan lentoasemalle matkustajamäärien kasvaessa, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Tulevaisuuden mahdollisuuksia olisivat mm. kokonaan uusi terminaali pääkiitoteiden väliin 2020-luvulla sekä poikittaisen 15/33:n sulkeminen. Näitä ennen nykyterminaalit myllättäisiin uuteen uskoon. Ensivaiheessa terminaalin edustan lähimmät pysäköintialueet tekisivät tilaa kaupoille ja lähtöselvitysalueille. Myös toisen kerroksen kongressi- ja VIP-tilat siirtyisivät muualle. HS mainitsee myös mahdollisen satelliittiterminaalin, joka jutun karttakuvassa on suunnilleen nykyisen Leko 7 -hallin paikalla. Kokonaan uusi täyden palvelun terminaali puolestaan tulisi rinnakkaiskiitoteiden väliin, suunnilleen 04R:n pään länsipuolelle (kuvassa ylhäällä kivilouhoksen paikkeilla). Sinänsä suunnitelmissa ei ole mitään uutta. Karttakuvia "joskus tulevaisuudessa" kiitoteiden väliin mahdollisesti rakennettavasta uudesta terminaalista on esitelty jo toistakymmentä vuotta sitten. Ajankohtaisemmaksi hankkeen tekee kehäradan Viinikkalan asemavaraus, joka olisi lähellä terminaalia. Kaikkien uudistusten hinnaksi HS mainitsee jopa pari miljardia euroa, mutta vielä rahoituksesta ei ole mitään tietoa. Jutussa toimitusjohtaja Kari Savolainen mainitsee vaihtoehtona sen, että valtio sijoittaisi pääomaa Finaviaan ja sen turvin voitaisiin hakea rahaa lainamarkkinoilta. Nykyisen Non-Schengen -terminaalin jatkamisesta vielä kahdella laajarunkokoneille soveltuvalla matkustajasillalla on olemassa valmiit suunnitelmat. Tämänkin laajennuksen rahoitus on ollut kiven takana, etenkin kun rakentaminen vaatisi useiden rakennusten purkamista. Nykyiset 12 matkustajasiltaa käyvät riittämättömiksi, koska Finnairin Aasian liikenteen suunniteltu kasvu tuo Helsinki-Vantaalle lisää koneita ja lentoja. Lisäksi JAL:n ja American Airlinesin koneet kuormittavat osaltaan Non-Schengen -terminaalissa olevia laajarunkoportteja. Kiitotien 15/33 sulkemista jutussa perustellaan sillä, että rinnakkaisten kiitoteiden välissä olevasta terminaalista olisi helppo rullata niille. Kolmatta ei siten tarvittaisi. Toisaalta 15/33 on tarpeellinen mm. kun sääolosuhteet alkavat sivutuulikomponentin kasvaessa hankaloittaa 04/22-suuntaisten kiitoteiden käyttöä. Siitä on hyötyä myös kun jompi kumpi pääkiitoteistä on kunnossapito- tai korjaustöiden kohteena. Helsinki-Vantaan ongelmana on kiitotiekapasiteetin riittämättömyys Finnairin kasvavan Aasian liikenteen pääaallon huipputunteina. Lennonjohdon maksimikapasiteetti on 80 operaatiota tunnissa, joista lähteviä voi olla enintään 42 tai saapuvia 56 per tunti. Uusi terminaali ei tähän auttaisi. Mutta sen myötä tulisi yksi turvallisuutta lisäävä etu: tarve rullata aktiivisen kiitotien yli vähenisi. Lisäetua saataisiin myös uusilla pikapoistumisteillä (High Speed / Rapid Exit Taxiway) kiitoteiden väliin, jolloin kiitotien varausaika lyhenisi. Terminaali ja sitä lähimpänä olevat kiitotiet on rakennettu DC-3-aikaan. Nykyisellään ne ovat liian lähellä toisiaan optimaalisia pikapoistumisteiden sijainteja ja entistä suurempia lentokoneita ajatellen.
Helsingin Sanomien juttu Lue myös: Helsinki-Vantaa - matkustajia varten
|
|||