Lentoyhtiöryhmittymä International Airlines Group (IAG) ja Globalia ilmoittivat tehneensä sopimusmuutoksen Air Europan ostamisesta Iberialle. Marraskuussa 2019 osapuolet tiedottivat kauppahinnan olevan miljardi euroa. Nyt koronviruspandemia on romahduttanut lentoyhtiöliiketoiminnan vuosikymmenten takaisiin lukemiin ja sen seurauksena IAG:n maksama kauppahinta putosi puoleen. IAG:n lentoyhtiö Iberia ostaa suunnitellusti Air Europan mutta alkuperäisen kauppahinnan tiedotettiin putoavan miljardista eurosta 500 miljoonaan euroon ja maksu tulee suorittaa, kun kauppojen toteutumisesta on kulunut kuusi vuotta. "Iberia ja IAG osoittavat kykynsä ilmailun historian syvimmän kriisin kohtaamisessa. Paras takuu nykyisistä markkinahaasteista selviämiseen on olla osa suurempaa ryhmää, joka hyödyttää myös Air Europaa, kun kauppa saadaan toteutettua. Olen iloinen, että olemme päässeet sopimukseen Globalian kanssa ja viivästyttäneet maksua lentoliikenteen odotetun toipumisen jälkeiseen aikaan", kommentoi IAG:n johtaja Luis Gallego. Muutetut sopimusehdot ovat edelleen ehdolliset ja ne edellyttävät onnistuneita neuvotteluita Iberian ja Espanjan valtiovarainministeriön alaisuudessa toimivan Sociedad Estatal de Participaciones Industrialesin (SEPI) kanssa. Ne liittyvät SEPI:n vuonna 2020 maksettuihin tukipaketteihin Air Europalle. Jos neuvottelut etenevät suotuisasti voisi kauppa toteutua vuoden 2021 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla. Air Europan osto vaatii edelleen Euroopan komission hyväksynnän. IAG uskoo hankinnan olevan edelleen strategisesti tärkeä IAG:n ja Iberian tulevaisuudelle ja se tuo ryhmittymälle kasvumahdollisuuksia, kun ilmailuala toipuu koronaviruskriisistä. Päävaikutukset ovat kasvunäkymien lisäksi Madridin lentoliikenteen solmukohdan kilpailutilanteen parantaminen haastajiin Amsterdamiin, Frankfurtiin ja Pariisin Charles de Gaulleen verrattuna. Lisäksi se toisi asiakkaille lisää valinnanvaraa ja joustavuutta aikatauluihin. Air Europa on Espanjan suurin yksityinen lentoyhtiö, joka lentää kotimaan lentojen lisäksi kansainvälisillä reiteillä kaikkiaan 69 kohteeseen. Kaukolentoja se operoi Latinalaiseen Amerikkaan, Yhdysvaltoihin, Karibialle ja Pohjois-Afrikkaan. Vuonna 2019 Air Europa teki 2,1 miljardin euron liikevaihdon ja 71 miljoonan euron tuloksen. Yhtiö kuljetti 68 lentokoneen laivastolla vuoden 2019 aikana noin 13,1 miljoonaa matkustajaa. Vuonna 2020 matkustajamäärät romahtivat 70 prosenttia ja nykyisin yhtiön laivastossa on 52 lentokonetta. Yhtä konetta lukuunottamatta kaikki koneet ovat leasing-yhtiöiden omaisuutta. IAG:iin kuuluvat British Airways, Iberia, Vueling ja Aer Lingus. Yksi lentoyhtiöryhmittymän omistajista on myös Qatar Airways. Lue myös:
|
|||