Ilmaliikenteen laserhäirintä muodostumassa ongelmaksi myös Suomessa

Ilma-alusten laserhäirintä on muodostumassa kasvavaksi ongelmaksi myös Suomessa. Uudenlaisen lentoliikenteen häirinnän kasvuluvut ovat samanlaiset muiden valtioiden kanssa. Viranomaiset tiedostavat ongelman, mutta lainsäädäntö laahaa perässä ja sen osalta tarvitaan pikaisia toimia.

Trafin Analyysiyksikön päällikkö Ilkka Kaakisen mukaan tahalliset lentoliikenteen laser-häirinnät ovat muodostumassa ongelmaksi ja kasvava trendi tulee pysäyttää. Toistaiseksi häirintä ei ole johtanut onnettomuuksiin tai vakaviin silmävaurioihin. Pysyvien silmävaurioiden mahdollisuus on pieni mutta jos etäisyys laseriin on alle 200 metriä niin tilanne on jo kokonaan toinen. Myös lasereiden tehokkuus vaikuttaa vammautumiseen.

Tekijöiden motiivina on ollut hauskanpito mutta teon seuraukset voivat olla hyvinkin vakavat. Lentäjä saattaa sokaistua teon seurauksena hetkellisesti ja lennon kriittisessä vaiheessa asia aiheuttaa todellista vaaraa lentokoneelle ja sen matkustajille.

Tekijöiden tietämättömyys onkin yksi ratkaistava ongelma. Suomen lainsäädäntö on hieman perässä ja ei suoraan kiellä tekoa. Useat lakipykälät kuten liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja häirintä antavat kuitenkin mahdollisuuden tuomita tekijän jopa useiden vuosien vankeuteen.

Laser-häirinnän tekijöiden kiinni saanti on hankalaa mutta Euroopassa tekijöitä on jo saatu oikeuden eteen. Suomessa yhteistyö häiriköiden kiinnisaamiseksi on kehittynyt ja lentäjät, lennonjohto sekä poliisit toimivat tiiviisti yhdessä.

Ilmailuteollisuus on jo omalta osaltaan aloittanut vastatoimet uuden ongelma ratkaisemiseksi. Lentokoneissa koekäytetään erilaisia nanoteknisiä ikkunakalvoja, jotka hajottavat tiettyjä valon aallonpituuksia. Eri väriset laserit tosin tarvitsevat erilaisen suojan.