Venäjän lentotoiminta Suomenlahdella ja Itämeren alueella on ollut poikkeuksellisen vilkasta viime päivien aikana. Ilmavoimien mukaan vilkas lentotoiminta käynnistyi 6. joulukuuta ja on jatkunut alkuviikkoon. Lento-osastot eivät ole loukanneet Suomen ilmatilaa. Lento-osastot ovat matkanneet pääosin Venäjän mantereen tukikohdista kohti Liettuan ja Puolan välissä olevaa Kaliningradin aluetta. Ne ovat myös lentäneet takaisin Venäjälle. Mukana on ollut eri tyyppisiä pommikoneita, hävittäjiä ja kuljetuskoneita. Konetyypeistä osastoissa on ollut mukana esimerkiksi Tupolev Tu-95 ja Tu-22M -pommikoneita, Suhoj Su-34 - ja Su-24 -taktisia pommikoneita sekä Su-27- ja Mikojan MiG-31 -hävittäjiä. Kuvassa oikealla kaksi Su-34-konetta (klikkaa suuremmaksi). Latvian puolustusvoimien mukaan lentotoimintaan on osallistunut myös Iljushin Il-76 sekä Antonov An-12, An-26 ja An-72-kuljetuskoneita. Samaten Latvian puolustusvoimat kertoo, että NATO:n Baltiassa päivystävät hävittäjät tunnistivat pelkästään 8. joulukuuta Itämeren yllä neljä Tu-95, neljä Su-27, neljä Su-24, neljä Su-34 ja kaksi MiG-31 -konetta. Lisäksi tunnistettiin yksi Tu-22M -kone. Tupolev Tu-95 (otsikkokuvassa ja oikealla) on erittäin harvinainen vieras Itämerellä. Pitkän toimintamatkansa ansiosta sitä käytetään yleensä lähinnä valtamerialueilla. Ilmavoimien päivänvalossa ottamassa kuvassa oleva Tu-95MS-koneyksilö on runkonumero 27, nimeltään Изборск eli Izborsk ja rekisteriltään RF-94117. Keulassa on nimi ja Izborskin kaupungin vaakuna. Vastavaloon otetun koneen tunnuksia ei voi kunnolla erottaa, mutta mahdollisesti kyseessä voisi olla toinen koneyksilö. Neljällä suurella potkuriturbiinimoottorilla varustettu strateginen pommikone teki ensilentonsa jo 1952. Se oli tuotannossa 90-luvulle asti. Tu-95-konetta (NATO-koodinimi Bear) voi pitää Neuvostoliiton vastineena Yhdysvaltojen Boeing B-52 -pommittajalle. Molemmat tyypit kykenevät kuljettamaan tavanomaisten aseiden ohella niin ydinpommeja kuin risteilyohjuksia. Suomi on Itämeren vilkastuneen sotilaslentotoiminnan takia tehostanut ilmatilansa valvontaa ja mukauttanut aluevalvontaan kuuluvaa tunnistuslentotoimintaa tilanteen edellyttämällä tavalla. Suomen Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjät ovat käyneet kansainvälisessä ilmatilassa tunnistamassa kaikki merkittävät lento-osastot. Poikkeuksellisesti Ilmavoimat myös julkisti kuvia venäläiskoneista. Viime aikoina vain Suomen ilmatilaa loukanneesta Antonov An-72 -koneesta on julkaistu QRA-hävittäjän (Quick Reaction Alert) ohjaajan ottama valokuva. +TT+
|
|||