Imatran kaupunki ja Norsk e-Fuel ovat solmineet varaussopimuksen kaikkiaan 19,7 hehtaarin tonttivarauksesta Pelkolan alueelta, Ovakon terästehtaan välittömästä läheisyydestä. Sopimukseen kuuluu myös optio lähes vastaavankokoiseen toiseen alueeseen. Norjalaisen Norsk e-Fuelin tavoitteena on valmistaa alueella vuositasolla vähintään 80 000 tonnia synteettistä lentopolttoainetta EU:n uusiutuvan lentopolttoaineen tavoitteiden täyttämiseksi. Norsk e-Fuelilla on jo sopimukset polttoaineen toimittamisesta lentoyhtiö Norwegianille sekä Cargoluxille. Norwegianin lisäksi yhtiön taustalla ovat myös SMS Group, Sunfire, Valinor, Climeworks ja lux-airport. "Olemme erittäin kiitollisia, että pääsemme kehittämään aluetta juuri Norsk-e-Fuelin kanssa, sillä yrityksen taustat ovat erittäin vahvat, huomioiden että kyseessä on verrattain uusi ja kehittyvä markkina. Pelkolan alueella yhdistyy erinomainen logistinen sijainti, sähköinfrastruktuuri sekä kunnallistekniikka. Nyt solmittu ja jo pidempään valmisteltu sopimus on yksi tärkeä askel, mutta työtä on vielä runsaasti ennen mahdollista lopullista investointipäätöstä. Haluan jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia valmistelutyöhön osallistuneita", totesi kaupunginjohtaja Matias Hilden. "Imatra tarjoaa meille loistavan mahdollisuuden kasvattaa sähköpolttonesteiden tuotantoa tulevaisuudessa. Koska alue on tällä hetkellä suurelta osin luonnontilassa, kestää sen kehittäminen hieman kauemmin. Alueella on kuitenkin merkittävä potentiaali ja se vahvistaa tuotantoportfoliotamme. Odotamme innolla hyvän yhteistyön jatkumista paikallisten kumppaneiden kanssa ja olemme innoissamme saadessamme olla osa alueen teollista kehitystä", sanoi Norsk e-Fuelin CCO Lars Bjørn Larsen. Toteutuessaan laitosinvestointi olisi taloudellisesti erittäin merkittävä, ja laitos olisi toiminnassaan myös huomattava työllistäjä alueella. Norsk e-Fuelin mukaan Imatran kehityshanke käynnistyisi vuoden 2025 aikana lupaprosessilla, työmaan valmistelulla sekä infrastruktuurisuunnittelulla. Norsk e-Fuel julkisti lokakuussa 2024 yhdessä Fortumin kanssa hankkeen, jossa Raumalta varattiin 14 hehtaarin alue synteettisen lentopolttoaineen valmistukseen. Tämä Rauman satamaan suunniteltu hanke oli Norsk e-Fuelin ensimmäinen Norjan ulkopuolella. Ennen Suomeen laajentumistaan yritys on keskittynyt edistämään ensimmäistä laitostaan Norjan Mosjøenissa. Projekti on tällä hetkellä suunnitteluvaiheessa (Lue uutisemme aiheesta: Norwegian yhteistyöhön Norsk e-Fuelin kanssa - synteettisen lentopolttoaineen tuotantolaitos Norjaan). Sopimuksen voimaantulo edellyttää vielä Imatran kaupunginvaltuuston hyväksynnän. Valtuuston käsittelyyn asia on määrä tuoda 16. joulukuuta pidettävään kokoukseen. Hiilineutraalia lentopolttoainetta voidaan valmistaa ns. Power-to-X -teknologialla (P2X ja Power-to-Liquid, P2L) vedestä ja hiilidioksidista. Vedestä tuotetaan uusiutuvaa energia käyttäen elektrolyysin avulla tuotettua ns. vihreää vetyä, jonka jälkeen siihen prosessoidaan hiilidioksia. Lopputuotteena on sähköpohjaista synteettistä uusiutuvaa lentopolttoainetta. Norsk e-Fuel aloitti vuonna 2019 edistämään siirtymistä uusiutuvaan ilmailuun perustamalla hiilidioksidiin ja veteen perustuvien kestävien polttoaineiden teollisen tuotannon. Sen tavoitteena on kehittää uusi kestävien polttoaineiden arvoketju. Lue myös:
|
|||