(päivittynyt) Indonesia AirAsian Airbus A320-200 -matkustajakone (PK-AXC, ei kuvassa) on yöllä Suomen aikaa menettänyt Jaavanmeren yllä yhteyden lennonjohtoon, kertoo AirAsia. Kadoksissa oleva kone oli matkalla Surabayasta (WARR) Indonesiasta Singaporeen (WSSS) lennolla QZ8501. Alueella on käynnistetty etsintä- ja pelastustoimet, mutta indonesialaiskoneen ja siinä mukana olleiden kohtalosta ei ole vielä selvyyttä. Etsinnät ilma-aluksilla on jouduttu sunnuntai-iltana keskeyttämään maanantaiaamuun asti, koska pimeys vallitsee Jaavanmerellä. Pinta-alukset kuitenkin jatkavat matkaa myrskyisälle alueelle. Mukana on jo ilmeisesti ollut meritoimintakoneita niin Indonesian kuin Singaporen SAR-yksiköistä (Search and Rescue). Lisäksi useat muut valtiot ovat luvanneet tarvittaessa osallistua etsintöihin. Koneessa oli 155 matkustajaa ja seitsemän miehistön jäsentä. Kahden ohjaajan lisäksi koneessa oli viisi matkustamohenkilökunnan edustajaa. Turmassa kadonneista yksi oli Singaporesta, yksi Malesiasta, yksi Ranskasta, yksi Englannista ja kolme Etelä-Koreasta. Loput 155 olivat indonesialaisia. Miehistöstä yksi oli ranskalainen ja loput Indonesiasta. AirAsia on avannut puhelinpalvelun, johon koneessa olevien omaiset voivat soittaa. Lennolle oli asiakirjojen mukaan alunperin lähdössä jopa 23 aikuista ja kolme sylilasta enemmän. He eivät kuitenkaan koskaan saapuneet lähtöportille. Ns. No show -matkustajien suurehko määrä ei tosin ole poikkeavaa aasialaiselle halpalentoyhtiölle. Lennon QZ8501 matkustajaluettelossa oli kaikkiaan 177 nimeä, joista 20 oli lapsia ja neljä sylilasta. Koneessa oli ennen lentoa 8296 kiloa kerosiinia, josta noin 5100 kg oli määrä kulua matkalla. Matkustajilla oli mukanaan 106 rahtiruumaan lastattua matkalaukkua. Indonesia AirAsian kone nousi ilmaan Surabayan Juanda International Airportilta kello 5.35 paikallista aikaa. FlightRadar24:n mukaan A320 PK-AXC lensi 32 000 jalan korkeudessa nopeudella 469 solmua suuntaan 310 astetta, kun se katosi toisiotutkaseurannasta. Yhteys lennonjohdossa menetettiin kello 7.24 Singaporen aikaa kun lentoa olisi ollut jäljellä tunnin verran. Alueen ilmapuolustuksen primääritutkat ovat mahdollisesti seuranneet konetta sen jälkeen kun Airbusin toisiotutkavastaajan (transponderi) ja lentotietoa välittävän ADS-B-lähettimen (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) signaalit katkesivat, Kone lensi Jaavanmeren yläpuolella, kun miehistö pyysi lennonjohdolta selvitystä reittimuutokseen huonon sään takia. Alueella oli ilmeisesti lentopinnoille ylettyviä ukkossoluja. Airbus oli edelleen Indonesian Jakartan aluelennonjohdon johdettavana. Onnettomuusyhtiö indonesialainen, kone Indonesian rekisterissä Malesialainen AirAsia on Aasian suurin halpalentoyhtiö. Nyt kadonutta konetta operoinut Indonesia AirAsia on sen osakkuusyhtiö. Alunperin se perustettiin Indonesiassa vuonna 1999 nimellä Air Wagon International (AWAIR). Indonesialainen AWAIR muutti nimensä Indonesia AirAsiaksi vuonna 2005. Malesialainen AirAsia omistaa 49 prosenttia yhtiöstä 2004 tehdyn kaupan jälkeen. Kadoksissa oleva Airbus A320-200 (Indonesian ilma-alusrekisterissä PK-AXC, valmistusnumero MSN3648, ei kuvassa oleva koneyksilö) on valmistunut 2008. Kahdella CFM 56-5B -moottorilla varustetulla kapearunkokoneella oli lennetty noin 23 000 lentotuntia yhteensä noin 13 600 lennon aikana. Koneyksilön viimeisin huolto oli tehty 16. marraskuuta 2014. Airbusia operoineen miehistön kapteenilla oli takanaan reilut 20 500 lentotuntia, joista 6400 lentotuntia oli Indonesia AirAsian palveluksessa. Lennon perämiehellä oli 2275 lentotunnin kokemus, kaikki Indonesia AirAsian ohjaamossa. Mukana onnettomuustutkinnassa on kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n Annex 13:sta mukaisesti myös konevalmistaja Airbus ja Ranskan onnettomuustutkintakeskus BEA. Ensimmäinen Airbus A320 -kone aloitti lentoyhtiökäytössä vuonna 2008. Marraskuuhun 2014 mennessä A320-koneita on käytössä yli 300 operaattorilla reilun kuuden tuhannen koneen verran. Koko laivastolla on lennetty noin 150 miljoonaa lentotuntia noin 85 miljoonan lennon aikana. ++ päivitys 11.30: lisätty tiedot onnettomuuskoneen ja A320-koneiden operaatiomääristä. Lue myös:
|
|||