Ivalon lentoaseman kiitotieltä 04/22 on löytynyt halkeamia ja irtokiviä, jotka voivat vaikuttaa lentoturvallisuuteen sekä aiheuttaa viiveitä. Aiemmin vuoden 2024 aikana vastaavia pakkasvaurioita havaittiin Rovaniemen ja Jyväskylän lentoasemien kiitoteillä. Finavia kertoi urakoitsijan olevan jo paikalla arvioimassa vaurioita. Ivalon kiitotien 22 alkupäästä ensimmäisen kolmanneksen matkalta havaitut halkeamat ja irtokivet ovat johtaneet kiitotien lisätarkastuksiin 16. joulukuuta lähtien. Käytännössä kiitotie tarkastetaan ennen jokaista saapuvaa ja lähtevää lentoa. Lentoturvallisuus on ensisijainen asia ilmailussa ja kiitotietarkastukset ovat yksi osa sitä. Lentoaseman kunnossapito suorittaa kiitotietarkastukset ja poistaa alueelta löydetyt poikkeavat ylimääräiset kivet ja muut mahdolliset esineet eli FOD:it (Foreign Object Damage). Ivalo on yksi talven suosikkikohde ja sinne lentää myös useampi ulkomaalainen operaattori. Lentäjät saavat tiedon routavaurioista ja muista tarpeellisista asioista ilmailutiedotuspalvelusta jo lennonsuunnitteluvaiheesssa. Finavia kertoo saapuvan ja lähtevän lentoliikenteen sujuvan Ivalon lentoasemalla lähes normaalisti ilman merkittäviä viivästyksiä. Ivalon lentomäärien takia tällä ei ole merkittäviä vaikutuksia aikatauluihin. Inarin Saariselällä on määrä järjestää joulua edeltävänä viikonloppuna 21.-22.12. EU:n North-South Summit, joka kokoaa yhteen pohjoisen ja eteläisen Euroopan johtajia keskustelemaan Euroopan keskeisistä kysymyksistä jännittyneessä geopoliittisessa tilanteessa. Huippukokous tuonee Ivalon lentoasemalle lisää liikennettä. Flightradar24-palvelun mukaan useat lennot ovat joutuneet päivän mittaan odotuskuvioon jopa pariksi kymmeneksi minuutiksi ennen lähestymistä Ivaloon. Lentoposti.fi:n tietojen mukaan myös lähtöaikoja olisi rajoitettu. Ivalon kiitotie 04/22 remontoitiin laajemmin kesällä 2014. Sen jälkeen kiitotietä on huollettu normaalisti paikkauksin tarpeen ilmetessä. Kesän 2024 aikana korjaustoimet suoritettiin normaalisti. Finavian mukaan kiitotiellä on vielä elinkaarta jäljellä ennen seuraavaa remonttia. Kiitotien elinkaari riippuu pitkälti sen käyttömäärästä, käytetystä kalustosta ja sääolosuhteista. Finavia kertoi urakoitsijan olevan paikalla Ivalon lentoasemalla keskiviikkoaamupäivällä. Alueella vallinnut kova lähes 30 asteen pakkanen ei kuitenkaan mahdollista korjaustoimia. Ensivaiheessa lämpötilan salliessa voitaneen suorittaa pieniä paikkauksia, mutta mahdollisesti tarvittavia suurempia korjaustoimia voidaan suorittaa vasta keväällä sääolosuhteiden ollessa riittävän suotuisat. Tammikuussa 2024 vastaavia vaurioita havaittiin syntyneen Jyväskylän lentoaseman kiitotielle, jonka takia suihkukoneliikennettä rajoitettiin. Ilmavoimat siirsi toimintansa korjaustoimien ajaksi toisaalle. Maaliskuussa 2024 routavaurioita havaittiin Rovaniemen lentoaseman kiitotiellä. Tämän seurauksena Nordic Response 24 -sotaharjoituksen lentotoiminta siirrettiin toisaalle ja Ilmavoimien Hornetit tukeutuivat Ouluun. MH RWY04/22 POSSIBLE CRACKS AND LOOSE STONES. ADDITIONAL RWYvINSPECTIONS BEING CARRIED OUT REGULARLY. FROM: 16DEC24 1024 TO: 31DEC24 1200 EST (B2698/24)
|
|||