Japani aikoo esitellä uuden matkustajalentokoneen vuoteen 2035 mennessä - energianlähteenä vety

IMG-20190618-WA0001Japanissa havitellaan jälleen uuden sukupolven kotimaisen matkustajalentokoneen perään ja maan hallitus aikoo tehdä hankkeessa yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa kehittääkseen teknologiastandardeja vetylentokoneen rakentamiseksi. Tavoitteena on välttää vuonna 2023 kuopatun Mitshubishi SpaceJet -hankkeen epäonnistumiset ja esitellä uusi lentokone vuoteen 2035 mennessä.

Japanin talous-, kauppa- ja teollisuusministeriö (METI) julkisti maaliskuussa 2024 uuden lentokonehankkeen, johon ollaan sijoittamassa 33 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Uutta lentokonehanketta lähestytään eri tavalla kuin aiemmin epäonnistuneen SpaceJetin kanssa tehtiin. 

Japani esitteli vuonna 2014 ylpeänä ensimmäisen Mitsubishi MRJ -matkustajakoneen. Hanke kuitenkin viivästyi vuosia eikä konetta saatu kuntoon laajasta koelento-ohjelmasta huolimatta. Vuosien varrella nimi vaihtui SpaceJetiksi ja sillä nimellä tämä vuonna 2008 käynnistynyt lentokonehanke kuopattiin lopullisesti alkuvuodesta 2023. Valtio oli rahoittanut SpaceJet-hanketta 330 miljoonalla Yhdysvaltain dollarilla.

MRJ_USA_kolmeTakana oli 15 vuoden työ, jonka tuloksena rakennettu SpaceJet oli ensimmäinen Japanissa suunniteltu matkustajakonetyyppi yli 50 vuoteen. Konetyypin tilaajia olivat Japan Airlines ja All Nippon Airways. Pääsuuntaus oli saada asiakkaita Yhdysvaltain regionaalikonemarkkinoilta. Tätä varten Mitsubishi osti CRJ-ohjelman Bombardierilta vuonna 2020. SpaceJet-hankkeen unelmat kaatuivat kasvaviin kustannuksiin, lisääntyviin viivästyksiin ja kannattavuusongelmiin. Ohjelman aikana valmistui kahdeksan koelentokonetta.

Uuden hankkeen tavoittena on muuttaa maan lentokoneteollisuus komponenttitoimittajista aloitteelliseksi lisäarvotuotteiden valmistamistajaksi. Tätä varten hyödynnetään siis julkisia ja yksityisiä toimijoita sekä SpaceJet-hankkeesta saatuja kokemuksia riskejä jakaen. Hankkeessa tutkitaan myös erilaisia työntövoimajärjestelmiä.

MRJFF_2 Epäonnistuneen SpaceJetin kehittämisestä vastasi yksi yritys ja valtio keskittyi rahoittamaan tutkimusta. Nyt uudessa strategiassa pyritään yhdistämään Mitshubishi Heavy Industriesin, eri autovalmistajien ja vetymoottoriosaajien tiedot ja taidot. Lisäksi yhteistyöhön havitellaan mukaan kansainvälisiä toimijoita.

Tavoitteena on rakentaa vuosikymmenen aikana uuden sukupolven lentokone, jonka energianlähteenä on vety tai vaihtoehtoiset polttoaineet.

18-1213_160224Japanilaiset Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries ja monet muut toimijat tuottavat lentokonekomponentteja ainakin Airbusille ja Boeingille.

Omaa sotilaskonetuotantoa pyritään käynnistämään GCAP-hankkeessa yhdessä Ison-Britannian ja Italian kanssa. Yksi viimeisimmistä japanilaisista lentokonehankkeista on Kawasaki C-2 -kuljetuskone sekä sen radiotiedusteluun varustettu RC-2 -versio, joita on toimitettu Japanin itsepuolustusilmavoimien käyttöön.

Lue myös: